PUNCH GRAPHIX: een vergaarbekken van 3 bedrijven

De leiding van de nieuwe groep Punch Graphix komt in handen van Dick Tilanus (CEO) en Jan Smits (CFO). Hoeveel hun imperium waard is, hangt van de investeerders af. De waarde van de grafische divisie komt in elk geval onvoldoende in de huidige koers van Punch International tot uiting, stelt Guido Dumarey. Alleen Xeikon al was op zijn toppunt ongeveer 800 miljoen dollar waard. Overdreven natuurlijk, maar toch. Dumarey kocht het failliete bedrijf trouwens voor 20 miljoen euro. De correcte waarde zit ergens tussenin en zou ook de resultaten van de afgelopen jaren moeten reflecteren. Punch Graphix genereerde volgens de prospectus in 2004 zo’n 101 miljoen euro omzet; in 2005 verwacht Dumarey een omzet van 140 miljoen euro.

Eigenlijk is Punch Graphix de bundeling van drie bedrijven die Punch International de afgelopen vijf jaar overnam en nu onder een koepel probeert te integreren. De drie takken opereren telkens in een ander marktsegment.

Xeikon. Werd in 1988 door Lucien De Schampfelaere in de schaduw van Agfa opgericht en noteerde vanaf 1996 op Nasdaq. Het bedrijf was een pionier in digitale kleurendruksystemen. In 2000 nam Xeikon zelfs de tak Digital Printing van Agfa over en kocht van het Franse Bull de afdeling digitale zwartwitdruksystemen Nipson. In 2000 had de onderneming wereldwijd zo’n 1400 machines verkocht en gold in de sector als marktleider. In 2002 raakte het bedrijf in financiële moeilijkheden en ging failliet. Punch International kocht wat overbleef op en herstructureerde Xeikon tot een efficiënte, marktgeoriënteerde en winstgevende bedrijfstak.

Dat gebeurde door een nichestrategie naar enkele high-endmarkten waar het digitale drukproces kostenbesparend werkt. Tegelijk schaafde de onderneming haar verkoopkanaal bij, stapte uit de zwartwitmarkt, wiedde in haar productportfolio en bouwt alleen nog drukpersen op bestelling.

Vandaag telt de divisie ongeveer 310 werknemers, waarvan de meeste in het hoofdkwartier in Lier of in de tonerfabriek in Heultje werken. Die tonerfabriek nam Xeikon in 2000 over van Agfa en is vandaag nog altijd een van de modernste in de wereld. Nadeel is wel dat slechts 15 % van de capaciteit momenteel is benut. Daarom wil Punch Graphix in de toekomst ook proberen om toner te produceren voor derden.

Dat het beter gaat met de bouwer van digitale drukmachines mag blijken uit de overeenkomst die Xeikon en Stora Enso sloten om te gaan samenwerken voor het bedrukken en verpakken van cd’s en dvd’s. Bovendien blijkt uit een analistenverslag van het Britse Altium Securities dat ook de omzet gunstig evolueerde (zie tabel). Vorig jaar nam Xeikon het gros van de omzet (79,3 miljoen euro) voor zijn rekening. Het bedrijfsresultaat is wel positief maar kalfde vorig jaar toch lichtjes af van 9,1 miljoen euro naar 8,1 miljoen.

Strobbe Graphics. Stichter van deze West-Vlaamse groeier is Dirk Strobbe. Het bedrijf was een dochter van Strobbe Printing, een familiale drukkerij. Strobbe Graphics pionierde met het automatiseren van het drukprocédé. Het bedrijf brak door halverwege de jaren negentig met de lancering van zijn eerste computer-to-plateproduct. Daardoor werd het mogelijk om in het drukprocédé een stap over te slaan. Van een pagina moest niet langer een film worden gemaakt die daarna op een drukplaat werd gezet; het was dankzij de machine van Strobbe mogelijk om de informatie rechtstreeks van de computer naar de drukplaat te transfereren. Vooral in de krantendrukkerijen slaat het concept aan.

In 1996 sloot Strobbe met Agfa een cruciale overeenkomst: Strobbe bouwde de machines en Agfa commercialiseert ze. Die overeenkomst liet de omzet exploderen en loopt nog tot 2009. In 2000 verkocht Dirk Strobbe bij gebrek aan een opvolger de onderneming aan Punch International.

Vandaag is Strobbe voor 80 % van zijn omzet afhankelijk van Agfa. In de toekomst wil de onderneming echter ook componenten produceren voor basysPrint, zodat de marge voor Punch Graphix verbetert en het zijn eigen productiecapaciteit flexibeler kan invullen. Ook Strobbe zag de voorbije jaren zijn omzet aandikken van 26,6 naar 28,2 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat evolueerde nog beter: van 2,8 naar 4,4 miljoen euro.

basysPrint. De wortels van basysPrint gaan ver terug in de drukwereld, maar halverwege de jaren negentig ontwikkelde het bedrijf een technologie om conventionele printplaten te belichten met UV-licht. Deze technologie gaat nu door het leven als CTCP. Computer-to-conventional plate laat, in vergelijking met de klassieke CTP-benadering, het gebruik van goedkopere drukplaten toe. Daarom is de markt voor basysPrint vooral de minder grote commerciële drukkerijen.

Het Duitse bedrijf heeft vandaag een installed base van ruim 500 machines, maar raakte in financiële moeilijkheden. In 2003 bedroeg de omzet nog 22,5 miljoen euro en kleurde het bedrijfsresultaat 800.000 euro rood. Vorig jaar bleef de verkoop hangen op 14,6 miljoen euro en liep het verlies op tot 6 miljoen euro.

Eind vorig jaar nam Punch International het bedrijf uit de voormalige DDR over – daarom heeft het bedrijf nog geen impact op de omzet van de grafische divisie in 2004. De komende jaren voorziet Punch Graphix voor basysPrint een gematigde groei (zie tabel).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content