Procter & Gamble heet een van de beste marketingscholen van het bedrijfsleven te zijn. Waarom verlaat iemand dan het bedrijf dat onder meer Dash, Dreft, Head & Shoulders en Always maakt? Sébastien Desclée (30): "Men heeft me gevraagd. Ik was eigenlijk niet van plan om bij P&G weg te gaan. Maar het voorstel van Publicis was onweerstaanbaar omdat het met communicatie te maken had."
...

Procter & Gamble heet een van de beste marketingscholen van het bedrijfsleven te zijn. Waarom verlaat iemand dan het bedrijf dat onder meer Dash, Dreft, Head & Shoulders en Always maakt? Sébastien Desclée (30): "Men heeft me gevraagd. Ik was eigenlijk niet van plan om bij P&G weg te gaan. Maar het voorstel van Publicis was onweerstaanbaar omdat het met communicatie te maken had."Publicis is momenteel het kleinste van de internationale reclamebureaus in ons land. Het heeft de afgelopen jaren wat van zijn pluimen verloren. Eind vorig jaar kwam het management in handen van CEO Marc Van Cutsem (ex-The Sales Factory) en van de creatieven Paul Servaes en Alain Janssens (overgekomen van Duval Guillaume, een onderdeel van Publicis). "Het nieuwe management wil Publicis opnieuw op de Belgische markt zetten. Die uitdaging past mij: ik ben een entrepreneur in communicatie," aldus Desclée. "Mijn baan heeft verschillende aspecten: het bureau intern verbeteren en laten groeien met lokale budgetten. We moeten een sterkere positie op de markt innemen." Publicis heeft momenteel vooral internationale klanten (Renault, Club Med, L'Oréal, Nestlé, Coca-Cola...), maar de vuistregel in de reclamewereld is dat een bureau een evenwichtige mix van lokale en internationale klanten moet hebben. Nationale klanten bieden namelijk een beter inzicht in de thuismarkt, wat de internationale klanten ook ten goede komt. Desclée studeerde economische wetenschappen in Louvain-la-Neuve, met het accent op financiën en marketing. Toen hij eraan begon, wist hij nauwelijks wat marketing was. Na zijn studies begon hij bij Procter & Gamble niet direct in een marketingfunctie, maar in een financiële job in de marketingafdeling. Later werd hij wel assistant brand manager beauty care voor merken als Panthène, New Wave en Head & Shoulders. Als brand manager 'fem care' kreeg hij Tampax, Alldays en Always onder zijn hoede. Desclée: "Wat ik interessant vond bij P&G was de professionaliteit, de werkomgeving en het internationale kader. De vorming die je er krijgt, is fantastisch. En ook de bedrijfswaarden trokken me aan: de consument is de baas en intern staan de mensen centraal."IS: commercieel directeur van Publicis VRIJE TIJD: natuur, mountainbiken, tracking, muziek, reizen, familie AvP