Inspelen op een correctie van de grote beursindexen kan via inverse trackers met of zonder hefboom of met turbo's. We bekijken de mogelijkheden voor de Euro Stoxx 50, de S&P500 en de Nasdaq 100.
...

Inspelen op een correctie van de grote beursindexen kan via inverse trackers met of zonder hefboom of met turbo's. We bekijken de mogelijkheden voor de Euro Stoxx 50, de S&P500 en de Nasdaq 100. Beurs: Deutsche Börse ISIN-code: LU0292106753 Jaarlijkse vergoeding: 0,4% Tickersymbool: DXSP GY Deze tracker van DWS (Deutsche Bank Asset Management) schaduwt de inverse prestatie van de Euro Stoxx 50. Van de gewone inverse trackers zonder hefboom op de markt is dit de meest liquide versie. Beurs: Euronext Parijs ISIN-code: FR0010424135 Jaarlijkse vergoeding: 0,4% Tickersymbool: BSX FP Deze tracker van uitgever Lyxor ETF (Société Générale) schaduwt de evolutie van de Euro Stoxx 50 Short Return-index. De beheersvergoeding ligt op hetzelfde niveau als het product van DWS. In essentie doen beide ETF's hetzelfde. Beurs: Euronext Parijs ISIN-code: FR0010757781 Jaarlijkse vergoeding: 0,3% Tickersymbool: C5S FP Deze ETF van uitgever Amundi is iets minder liquide dan die van DWS en Lyxor, maar hanteert met 0,3 procent op jaarbasis de laagste beheersvergoeding van alle besproken ETF's. Beurs: Deutsche Börse ISIN-code: LU0322251520 Jaarlijkse vergoeding: 0,5% Tickersymbool: DXS3 GY DWS heeft deze tracker ontworpen om short te gaan op de Amerikaanse S&P500-index. De onderliggende waarde is de S&P 500 Inverse Daily-index en de beheerkosten bedragen 0,5 procent. Beurs: Euronext Parijs ISIN-code: LU1327051279 Jaarlijkse vergoeding: 0,6% Tickersymbool: DSP5 FP Deze ETF van Lyxor doet exact hetzelfde als DBPK, maar is met een beheersvergoeding van 0,6 procent op jaarbasis iets goedkoper. BNP Paribas Markets biedt op verschillende indexen turbo's short aan om in te spelen op dalingen. Een daarvan is de Nasdaq 100. De hefbomen van de 24 beschikbare turbo's short variëren van 2,5 tot 30. In het eerste geval is de afstand tussen de stoploss en de actuele indexstand met meer dan 37 procent heel hoog. De stoploss van de turbo met de hoogste hefboom ligt slechts 2,5 procent boven de huidige indexstand en is dus erg risicovol.