"Wij gebruiken geen gegevens van Facebook-profielen, behalve de profielfoto", maakt de CEO van Krow, Frank Aernout, meteen duidelijk. Recruiters posten hun vacatures op een niet-publieke site. De werkzoekenden kunnen hun cv gratis op Facebook plaatsen, zonder een vragenlijst of document in te vullen. Daar kunnen ze "in twee seconden" zien of hun profiel matcht met een van die vacatures. Recruiters krijgen even snel en zonder verdere input een lijst van interessante profielen.
...

"Wij gebruiken geen gegevens van Facebook-profielen, behalve de profielfoto", maakt de CEO van Krow, Frank Aernout, meteen duidelijk. Recruiters posten hun vacatures op een niet-publieke site. De werkzoekenden kunnen hun cv gratis op Facebook plaatsen, zonder een vragenlijst of document in te vullen. Daar kunnen ze "in twee seconden" zien of hun profiel matcht met een van die vacatures. Recruiters krijgen even snel en zonder verdere input een lijst van interessante profielen. Aernout is zeker dat hij een spraakmakend product op de markt bracht. Steeds meer bedrijven zoeken hun kandidaten op sociaalnetwerksites, zakelijke community's en jobsites. "Volgens een recente Amerikaanse studie zoeken mensen vaker een baan via Facebook dan via het professionele netwerk LinkedIn." Het probleem met Facebook is dat je niet precies weet waar de kandidaten zich bevinden en hoe je hen bereikt. Er zijn ook te veel profielen en te weinig mogelijkheden om de juiste kandidaat te matchen aan de juiste job. "De rekruteringstools van Facebook zijn verouderd. Dat is een typisch probleem van big data en van de rekruteringsmarkt", legt Aernout uit. Vandaar Krow. Op de klassieke rekruteringssites Monster, Jobat, Vacature of Stepstone posten de werkzoekenden hun cv. De sites en de rekruteerders proberen dan met software en tools de juiste profielen uit die gigantische vijver cv's te vissen. Hoe beter de software, hoe groter de kans dat de kandidaat en de functie bij elkaar passen. Op een doorsneerekruteringssite gebeurt dat met sleutelwoorden. Krow werkt met meer doeltreffende software die gebaseerd is op de software Goldfish van MIIA. Deze software houdt rekening met tientallen keywords en onderwerpt elk cv aan een grondige analyse. Die houdt niet alleen rekening met enkele sleutelwoorden, maar met alle gegevens in de cv's. De tool is niet taalafhankelijk. Een Nederlandstalig cv kan ook werkaanbiedingen genereren die opgesteld zijn in het Engels. "Zo heeft de rekruteerder meer tijd om zich aan zijn echte werk te wijden, kandidaten interviewen", zegt Aernout. Goldfish was tot nog toe vooral actief in de b2b-sector. In 2011 werd het bekroond op de HR Technology Europe Conference. Het kan de databank van Krow ook opschonen door profielen uit te sluiten die te lang geleden zijn aangemaakt of te ver uit de buurt wonen. Recruiters betalen 49 euro per maand. De prijs maakt geen onderscheid tussen basis- en premiumdiensten en houdt geen rekening met het aantal werkaanbiedingen. "Een abonnement dat duurder wordt als je er intensief gebruik van maakt, lijkt ons in de consumentenmarkt geen goed idee. " Krow werkt pas sinds begin februari. Het is nog te vroeg om een eerste balans op te maken, maar de eerste zakelijke klanten zijn wel bekend: Sanoma Media, Vasco, Rainbow Careers, Flyer en de Oost-Vlaamse gemeente Moerbeke.OLIVIER STANDAERT"Volgens een recente Amerikaanse studie zoeken mensen vaker een baan via Facebook dan via het professionele netwerk LinkedIn" Frank Aernout, Krow