Geen constructeur die een doeltreffender systeem van gemeenschappelijke organenbank hanteert dan de Volkswagen-groep. Skoda, Audi, Seat of Volkswagen: ze hebben allemaal dezelfde genen. Sommige modellen zijn zelfs helemaal identiek, zoals de grote monovolume van de groep. Net zoals bij de eerste versie, jaren geleden, worden ook de nieuwe Sharan en Alhambra in dezelfde fabriek gebouwd en zijn de verschillen miniem. Hooguit een paar details, zoals snoet en bumpers. Voorts staan dakrails bij Seat op de optielijst en heeft de Alhambra een iets lagere instapprijs (31.090 euro voor d...

Geen constructeur die een doeltreffender systeem van gemeenschappelijke organenbank hanteert dan de Volkswagen-groep. Skoda, Audi, Seat of Volkswagen: ze hebben allemaal dezelfde genen. Sommige modellen zijn zelfs helemaal identiek, zoals de grote monovolume van de groep. Net zoals bij de eerste versie, jaren geleden, worden ook de nieuwe Sharan en Alhambra in dezelfde fabriek gebouwd en zijn de verschillen miniem. Hooguit een paar details, zoals snoet en bumpers. Voorts staan dakrails bij Seat op de optielijst en heeft de Alhambra een iets lagere instapprijs (31.090 euro voor de turbodiesel tegenover 32.930 voor de Sharan). Maar ook de Alhambra komt dus met allerlei ingrepen om de auto zuinig te maken. Zoals een start/stopsysteem en recuperatie van remenergie. Wat u dan moet kiezen, een Sharan of een Alhambra? Van de restwaarde zal het alvast niet afhangen. Volgens de eerste cijfers uit de fleetwereld krijgen beide modellen een sterk vergelijkbare restwaarde toegemeten. Rijden met deze wielen is ontdekken dat het dan toch mogelijk is om een grote monovolume te bouwen die achter het stuur geen busjegevoel geeft. Voor wie graag met de auto rijdt en per definitie dan ook veeleer berlines smaakt, is dat wellicht de grootste deugd van dit model. Maar het is niet de enige: de auto voelt heel stabiel aan in de bochten. Lees: hij wiegt niet snel door. En hoewel grote monovolumes geen zuinigheidskampioenen zijn wegens groot en zwaar, scoort deze Alhambra ook daarin uitstekend. Het normverbruik van de 2.0 Tdi blijft beperkt tot 5,5 liter en een bijhorende CO2-uitstoot van 143 gram. Knap is dat voor een auto met een rijklaar gewicht (zonder inzittenden en bagage) van 1700 kilo. Natuurlijk komt daar in de reële wereld nog wel wat bij, maar verwacht gerust dat u de teller onder 7 liter voor 100 kilometer kunt houden. Voorts noteren we een hoge kwaliteit van afwerking. Grote monovolumes hebben de neiging om kraak- en piepgeluiden te produceren, maar niets daarvan in de Alhambra. Ondertussen draagt de zeer stille en romige tweeliter turbodiesel bij tot dat totaalgevoel van comfort. Tot slot: een derde stoelenrij (twee zitjes, optie van 1570 euro) die heel vlot toegankelijk is. Dat komt niet alleen door het wegschuifsysteem van de buitenste stoelen op de tweede rij, maar ook en vooral door de schuifdeur achteraan die het instappen vergemakkelijkt. Bovendien klappen de twee stoelen achteraan naadloos weg in de vloer, zodat een perfect vlakke koffer ontstaat.Benzine: 1.4 Tsi van 150 pk, max. koppel 240 Nm bij 1750-4000 toeren Diesel: 2.0 Tdi van 136 pk, max. koppel 320 Nm bij 1750 toeren Diesel: 2.0 Tdi van 170 pk, max. koppel 350 Nm bij 2500 toeren Benzine: 7,1 liter en 167 gram Diesel 136 pk: 5,5 liter en 143 gram Diesel 170 pk: 5,7 liter en 149 gram Benzine: 29.990 euro Diesel 136 pk: 31.090 euro Diesel 170 pk: 32.650 euro + Rijgevoel, kwaliteit + afwerking - Zicht achteruitJO BOSSUYT