Groep 29, een adviesgroep van vertegenwoordigers van alle Europese privacycommissies, waarschuwt dat smartphones, cardiometers en thermostaten in vele gevallen onder de richtlijn op de bescherming van persoonsgegevens vallen. In België is dat de Privacywet.
...

Groep 29, een adviesgroep van vertegenwoordigers van alle Europese privacycommissies, waarschuwt dat smartphones, cardiometers en thermostaten in vele gevallen onder de richtlijn op de bescherming van persoonsgegevens vallen. In België is dat de Privacywet. De adviesgroep bekijkt drie populaire technologieën. Bij draagbare computing zoals Google Glass en slimme horloges is het de vraag wat er gebeurt met de gegevens die de ingebouwde camera's, microfoons en sensoren registreren en wie toegang heeft tot die informatie. Daarnaast zijn er fitnessbandjes die het slaappatroon registreren, horloges die de activiteitsgraad meten en accelerometers die een verzekeringsmaatschappij kunnen vertellen over het stressniveau, de gezondheid of het rijgedrag van de eigenaar. Ten slotte is er de domotica. Bewegingsdetectoren, verlichting, thermostaten, rookalarmen en wasmachines communiceren via het internet, en kunnen informatie over het levenspatroon van de gebruiker doorsturen naar de fabrikanten van die apparatuur. De situatie is des te complexer, omdat er naast de fabrikanten een heleboel andere actoren zijn, zoals de ontwikkelaars van apps, websites, transmissiediensten, sociale media, big data analytics en makelaars in gegevens. Wettelijk moeten de gebruikers controle over hun data kunnen houden gedurende de levenscyclus van het product en moeten ze met kennis van zaken en in alle vrijheid een specifieke toestemming voor verwerking geven, noteert Groep 29. Hun opinie geeft praktische richtlijnen die ontwikkelaars van het internet der dingen in acht moeten nemen om in regel te zijn met de privacywetgeving -- iets wat hen volgens de auteurs een competitief voordeel oplevert. "Tegen Pasen zullen we een verordening hebben die de teugels strakker aantrekt. Commissievoorzitter Juncker maakt er een prioriteit van", zegt Patrick Van Eecke, de wereldwijde covoorzitter van de e-businesspraktijk van advocatenkantoor DLA Piper. Van Eecke ziet dat de Europa niet langer geïsoleerd staat. "Brazilië, Argentinië, Hongkong, Singapore, Zuid-Korea, Australië en Zuid-Afrika hebben onlangs allemaal een strengere privacywetgeving aangenomen. Ze volgen daarbij het spoor van Europa. Ik heb net in de Verenigde Staten gesprekken gehad met mensen van het Witte Huis. Zij zoeken toenadering tot Europa. Ze beseffen maar al te goed dat Amerikaanse bedrijven als Google, Facebook en Twitter maar succesvol kunnen blijven als ze respect hebben voor de privacy van de eindgebruikers." Van Eecke heeft het drukker dan ooit. "Privacy is het nieuwe groen geworden. In het begin draaide corporate social responsibility rond respect voor je werknemers, later rond het milieu, nu rond privacy. Uiteraard ben je groen en heb je respect voor je werknemers, maar ook voor hun privacy en voor de privacy van je klanten." @BRUNOLEI46