NU, NIET MORGEN.
...

NU, NIET MORGEN.Freddy Van Gaever is King of Antwerp Airport. Hij stichtte de twee reguliere luchtvaartbedrijven die nog op Deurne landen: DAT en VLM. In zijn portefeuille zit Identity Card OO1 van DAT, gedateerd op 1 juni 1966, zijn geboortebewijs als luchtvaartondernemer. Een liefdesbrief aan de kerosine. Freddy Van Gaever is geen gemakkelijke man, maar kent de stiel als niet één. Geen dag passeert of hij holt rond op luchthavens in binnen- en buitenland. Jarenlang was hij bestuurder van Belfast Airport. Freddy Van Gaever is vandaag ondervoorzitter van VLM en bouwt aan een waaier van nieuwe activiteiten met het consultancy-bedrijf Van Gaever & Co. Hij wordt 60 in juni. "De gang van zaken op Deurne is meer dan abominabel, met het vertrek van Cityflyer daalt het aantal passagiers in 1998 onder de 200.000, terwijl dit niet hoeft. Antwerp Airport is ideaal gelegen voor meer zakelijke point-to-point-verbindingen. De leiding kan een lesje nemen aan Mönchengladbach dat vertrekkend van niks en nergens in twee jaar 300.000 passagiers bedient, in de schaduw van aandeelhouder en concurrent DüsseldorfAirport," is zijn vaststelling. Freddy Van Gaever wil Deurne dynamiseren en richt zich daarvoor tot de Vlaamse regering. Hij heeft een Zeven-Stappen-Plan: Hevel de exploitatie van Antwerp Airport voor vijf jaar over naar de privé-sector - VG is kandidaat - voor één symbolische frank. Gedurende die vijf jaar worden geen initiatieven genomen om Antwerp Airport af te bouwen, te verkavelen of de startbaan te verlengen. De Vlaamse regering schrapt de post Antwerp Airport uit haar begroting, mits vooraf bepaalde deelregelingen voor de controletoren, de brandweer en de veiligheid. De privé-operator belooft contractueel na vijf jaar een vervijfvoudiging van het aantal passagiers - van 200.000 naar 1.000.000 - via de bestaande luchtvaartbedrijven en nieuwelingen.De ontvangsten en de uitgaven worden geboekt door de privé-operator, in open boekhouding.Gedurende de contractuele vijf jaar wordt de privé-operator niet vergoed.Zijn er na vijf jaar zelfs twintig passagiers te weinig, dan gaat Antwerp Airport voor één frank terug naar de Vlaamse regering. Lukt de operatie vervijfvoudiging dan wordt onderhandeld over een definitieve privatisering met de operator van het eerste lustrum.Vlaams verkeersminister Baldewijns sluit de mogelijke privatisering van Deurne niet uit. Freddy Van Gaever maakt zich sterk dat hij - eventueel bijgesprongen door bevriende financiers - de Antwerpse luchthaven een nieuw leven kan bezorgen.