Privacy als imago-instrument

© GET

Idlegcy helpt bedrijven correct om te gaan met gevoelige persoonsgegevens. Medeoprichter Jan Lagast kreeg het idee vanuit ImpactBuilders, zijn bedrijf dat start-ups lanceert.

Wat doet Idlegcy?“Idlegcy begeleidt ondernemingen om persoonlijke data correct te behandelen. Samen met juridische en databeveiligingsexperts helpen we hen privacy als een troef voor sales, marketing en human resources in te zetten. Onze app I.CNTRL.IT helpt hen zich anders te organiseren. Daarmee kunnen ze de rechten van de betrokkenen beter opvolgen, de communicatie transparanter later verlopen en bij problemen een sluitend bewijs voorleggen.”

Hoe is het idee ontstaan?“Idlegcy kwam als idee uit de innovatiedenktank van ImpactBuilders, een ander bedrijf van mij. We waren aanvankelijk op zoek naar een oplossing voor het correct afsluiten van accounts na een overlijden. Dat gaf de aanleiding tot de start van twee bedrijven. DIA Technologies, dat werkt aan de beveiliging van digitale certificaten, en Idlegcy.”

Waaruit bestaat uw businessmodel?“Bedrijven en organisaties betalen voor het gebruik van onze I.CNTRL.IT-app. Particulieren komen via een andere applicatie, I.CNTRL.ME, gratis te weten welke persoonlijke data ondernemingen van hen bijhouden. Ze kunnen vragen die gegevens te wissen. Daarvoor hebben al zo’n 20.000 personen zich geregistreerd.”

Hoe belangrijk was de start van GDPR?“Sinds de introductie van die wet is correct omgaan met persoonlijke data heel belangrijk geworden. In 2018 hebben we een eerste prototype gebouwd, dat we het afgelopen jaar hebben verfijnd. Nu zijn we klaar voor de markt. Idlegcy haalt GDPR en privacy weg uit het juridische hoekje, en maakt er een imago-instrument van.”

Hoe gebeurde de financiering?“Het eerste pre-zaaikapitaal van Idlegcy komt van de medeoprichters en private financiers. Zodra we voldoende tractie op de markt kunnen voorleggen, organiseren we een eerste ronde voor het ophalen van zaaikapitaal.”

Wat zijn de belangrijkste obstakels?“Veel bedrijven keken tot vorig jaar de kat uit de boom. Dat gaf ons de tijd ons product vorm te geven. Anno 2020 begint de bedrijfswereld te beseffen dat privacy geen tijdelijk fenomeen is. Daardoor krijgen we nu veel meer aandacht.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content