Zowat elk merk heeft stilaan minstens één volledig elektrisch model in het gamma. Daarbij hanteren de constructeurs twee strategieën. Merken zoals Audi, Mercedes en Volkswagen pakken uit met een nieuwe modellijn en een aparte naam. Bij Audi hebben ze het over de 'eTron', bij Mercedes beginnen de elektrische modellen met 'EQ' en Volkswagen lanceert na de ID.3 binnenkort ook de ID.4, terwijl er al prototypes zijn van de ID.5 en de ID.6. In het andere kamp zitten merken zoals Volvo en de PSA-groep van Peugeot, Citroën, DS en Opel. Van elk nieuw model bestaat naast de klassieke motor ook een volledig elektrische variant. Dat is het geval voor de recente Opel Corsa en de Peugeot 208. Citroën lanceert zijn compacte middenk...

Zowat elk merk heeft stilaan minstens één volledig elektrisch model in het gamma. Daarbij hanteren de constructeurs twee strategieën. Merken zoals Audi, Mercedes en Volkswagen pakken uit met een nieuwe modellijn en een aparte naam. Bij Audi hebben ze het over de 'eTron', bij Mercedes beginnen de elektrische modellen met 'EQ' en Volkswagen lanceert na de ID.3 binnenkort ook de ID.4, terwijl er al prototypes zijn van de ID.5 en de ID.6. In het andere kamp zitten merken zoals Volvo en de PSA-groep van Peugeot, Citroën, DS en Opel. Van elk nieuw model bestaat naast de klassieke motor ook een volledig elektrische variant. Dat is het geval voor de recente Opel Corsa en de Peugeot 208. Citroën lanceert zijn compacte middenklasser C4 dus meteen ook in een elektrische variant. De cijfers zijn veelbelovend, maar je moet ze, zoals altijd met elektrische auto's, met een flinke snuif zout nemen. Volgens de WLTP-norm heeft de elektrische C4 een autonomie van 350 kilometer. Maar 265 kilometer zal al een heel realistische schatting zijn als je ook wel eens op de autoweg komt, en een overschatting in het vriesweer van deze week. Dat zeer hebben alle elektrische auto's. Om de batterij in comfortabele omstandigheden op te laden, heb je een wallbox nodig, want in een klassiek stopcontact duurt het minstens 24 uur. Onderweg laat de elektrische C4 al snel voelen dat het hem in de eerste plaats om comfort te doen is. De acceleratie is minder scherp dan in veel andere elektrische auto's, en dat is prima. De akoestische isolatie is uitstekend, waardoor de elektrische wagen ook op de autoweg bijzonder stil blijft. Neem daarbij de progressieve vering die Citroën vorig jaar met de C5 Aircross invoerde, en je maalt kilometers in een heerlijk salonnetje. Dat gevoel wordt in de hand gewerkt door de besturing die verrassend licht aanvoelt voor een zware elektrische auto. Het interieur oogt best origineel, met een stuur dat knipoogt naar het verleden van het merk, een leuk hendeltje voor de automaat, een volledig digitaal instrumentenbord en leuke vondsten zoals een lade boven het handschoenkastje waarin je een tablet kwijt kunt of die op een houdertje kunt monteren.