Het voorjaar is de periode waarin de reclame- en marketingwereld prijzen uitdeelt, meestal voor campagnes en uitingen die het jaar ervoor zijn verschenen. In deze periode vallen de beslissingen voor de Magazine Print Award, de Effies en de Philip Morris Marketing Award. Intussen zijn ook de prijzen voor de beste Top-Topicals (op de actualiteit inhakende krantenadvertenties) toegekend.
...

Het voorjaar is de periode waarin de reclame- en marketingwereld prijzen uitdeelt, meestal voor campagnes en uitingen die het jaar ervoor zijn verschenen. In deze periode vallen de beslissingen voor de Magazine Print Award, de Effies en de Philip Morris Marketing Award. Intussen zijn ook de prijzen voor de beste Top-Topicals (op de actualiteit inhakende krantenadvertenties) toegekend. De jury van Magazine Print Award heeft dertien advertenties genomineerd. Het gaat om drie uitingen van Mobistar (bureau Air), het BOIC en Humo-Mediaxis (beide gemaakt door Duval-Guillaume), Perrier-Vittel (bureau Equator), Suiker Tienen (bureau Euro-RSCG), De Morgen (bureau GV/Company), Delvaux (bureau Kadratura), de Egyptisch toeristische dienst (bureau Publicis) en Mercedes-Benz E-klasse, VUM/Het Nieuwsblad en Job@-De Personeelsgids (drie uitingen van LDV/Bates). De uitreiking heeft op 6 mei aanstaande plaats. Bij de Effies zijn zes van de eenentwintig ingediende dossiers voor een prijs genomineerd. Er zijn drie cases in de categorie services, en steeds één case in de categorieën food, non-food en durables. De genomineerden zijn: Renault Belgium/ Kangoo (bureau Publicis), Scoot (bureau GV/Company), De Morgen (bureau GV/Company), Carlsberg (bureau VVL/BBDO), Tabacofina-Vanderelst/ Winfield (bureau VVL/BBDO) en Interlabor (bureau VVL/BBDO). Op 11 mei worden de winnaars bekend gemaakt. De uitreiking van de Philip Morris Marketing Award heeft vandaag, 22 april, plaats. Het is de derde keer dat Philip Morris studenten van universiteiten en hogescholen een case op basis van een Philip Morris-product laat uitwerken. Deze keer moesten de studenten de herlancering van Miller-bier gestalte geven. Teams van EHSAL, de Universiteit van Luik, van RUCA-Antwerpen, van Gent en twee van de Vlerick School voor Management zijn in de eindronde terechtgekomen. Bij de vorige edities stelden de studenten ideeën voor om Hollywood-kauwgom en Toblerone-chocolade anders in de markt te zetten. Heeft men bij Philip Morris iets met die ideeën gedaan? Jan Robberechts, woordvoerder van de Philip Morris Marketing Award, zegt dat die getest zijn op hun haalbaarheid. Daar is het bij gebleven. "Deze keer zal het anders zijn. Miller wil wel elementen uit de cases gebruiken voor de herlancering van het merk op de Belgische markt," aldus Robberechts. "Daarom wacht men daarmee ook tot de cases voorgesteld zijn. Het winnende team zal een stage krijgen van zes weken in Milwaukee (waar de hoofdvestiging van Miller is) in het kader van die herlancering." Het goud bij de Top-Topical-Award (de prijs voor de beste op de actualiteit inspelende advertentie in de kranten) ging dit jaar naar Quick (bureau Kadratura). Op vijftien juli 1998 haakte men in op het verlies van de gele trui door Bo Hamburger in de Ronde van Frankrijk. Quick en Kadratura tekenden ook voor het zilver met een inhaker tijdens het WK voetbal. Het brons was voor Actimel ( Danone) en reclamebureau Grey voor de advertentie naar aanleiding van het eerste nummer van Le Matin. Men maakte een keuze uit 175 inhakende advertenties.