Diamond Award
...

Diamond AwardMet de reklamespot voor Spadel (de echografie-film) heeft Young & Rubicam de Diamond Award gewonnen van de Creative Club of Belgium (CCB). De jury vond deze spot de beste onder de winnaars van goud, verdeeld over de diverse kategorieën in 1994 ; Y&R won goud met die spot in de kategorie tv-reklame (individuele films). De Diamond Award is de belangrijkste Belgische kreatieve prijs. Een andere speciale prijs de Evergreen Award ging naar TBWA voor het jarenlange konsekwente werk voor La Redoute.TBWA bleek ook het meest suksesrijke bureau : het won twee keer goud en drie keer zilver. TBWA werd op de voet gevolgd door GV/Company en LHHS (allebei tweemaal goud en tweemaal zilver), met daarachter Young & Rubicam en Kadratura (beide twee keer goud en één keer zilver). Opvallend is dat veel reklamebureaus in de prijzen vielen, maar dat geen enkel bureau echt domineerde.Goud ging naar TBWA (affichage-campagne voor La Redoute, multimedia voor Kazen uit Holland), GV/Company (kranteadvertentie voor De Morgen, editorial & cover design voor De Morgen), LHHS (krantencampagne voor RTBf-radio, vakperscampagne voor RMB), Moors-Bloomsbury (tijdschriftenadvertentie voor Honda-grasmaaiers), LdV & Partners (tijdschriftencampagne voor Fisherman's Friend), Grey (individuele affiche voor Mitsubishi Pajero), McCann Erickson (public service voor de Sarajevo-aktie van De Morgen, radiospot voor Stella Artois), Y&R (tv-spot voor Spadel, tv-campagne voor Colgate), Garbarski-Euro-RSCG (bioskoopreklame voor LCR Durex), Dassel Creative Business (radiocampagne voor Salon Market), Kadratura (direct mail voor Delvaux, point of sale voor Dujardin) en Saatchi & Saatchi Advertising (sales promotion voor Toyota).Hoe goed was 1994 voor de Belgische reklame op het kreatieve vlak ? Bruno Vanspauwen (kreatief direkteur van GV/Company) was dit jaar voorzitter van de CCB-jury ; hij vergelijkt de kreatieve jaarprijzen met wijnen. "Men probeert ook elk jaar een etiket op de wijn te plakken zoals goed of uitzonderlijk. Maar er wordt elk jaar goed en uitzonderlijk werk gecreëerd, ook dit jaar. Je moet bij de wijnen kijken naar de wijn zelf, niet naar het jaar. In de reklame geldt hetzelfde principe. "Dit neemt niet weg dat er toch slechte produkties werden ingestuurd. "Maar die raakten niet door de eerste selektie, " aldus Vanspauwen. "De reklamebureaus zijn vaak veel te weinig kritisch. Je ziet soms zaken waarvan je denkt : hebben ze nu echt de indruk dat dit een kans maakt ? "Er werden bijna duizend werken ingestuurd. Twee jury's van twintig leden maakten daaruit een eerste selektie, die beslissend is voor wat in het najaar al dan niet in het CCB-jaarboek zal komen. De jury van tien wijzen oordeelde daarna welke werken genomineerd werden voor een prijs, en welke uiteindelijk een gouden en een zilveren bolhoedje zouden krijgen.Hoe goed doorstaat de Belgische reklame de vergelijking met de produktie van de ons omringende landen ? Vanspauwen zegt dat sommige campagnes gerust naast het werk van de buitenlandse kollega's geplaatst mogen worden."Als je kijkt naar de top in die landen, dan is dat ook maar 20 % van de campagnes. Bij ons is het niet anders. Maar als we de top vergelijken, dan moeten we nog hard werken om het niveau te halen van Engeland, Nederland, Amerika of Frankrijk. Dat zijn landen met een reklamekultuur, met eigen nationale merken en met eigen export. Die adverteerders bouwen vanuit het eigen land een internationaal netwerk op en dat trekt de reklame-industrie mee. "België kan volgens Vanspauwen wel een belangrijke troef uitspelen : het openstaan voor andere kulturen. Daar hebben de grotere Europese landen het wat moeilijker mee.Hoe representatief is het bekroonde werk voor de Belgische reklame ? Bruno Vanspauwen moet toegeven dat de selektie van de CCB-jury niet echt een staal is van alle Belgische reklame."Het bekroonde werk zet wel de standaard voor de kreativiteit. Een steeds groeiend percentage konsumenten vindt reklame irritant. Dat komt doordat lang niet alles goed is, plezierig of grappig : die irritatie is dus wel te begrijpen. Soms wordt er reklame gemaakt met een totaal gebrek aan vakmanschap. Daarom is het goed dat één keer per jaar de standaard wordt gezet ; niet alleen voor de reklamemakers, maar ook voor de adverteerders. Als het publiek de reklame irritant vindt, krijgt de adverteerder immers minder waar voor zijn reklamegeld. Adverteerders kijken wel eens geringschattend neer op kreatieve prijzen, maar die zijn wel degelijk belangrijk. "FISHERMAN'S FRIEND Een campagne van LdV & Partners, bekritizeerd door een deel van het publiek, maar door de CCB met goud bekroond.