Er werd de voorbije maanden met ongeduld uitgekeken naar deze ID.3. Volkswagen kondigde zijn volledig elektrische middenklasser immers aan als de opvolger van de Golf, het populairste model in het gamma van de Duitse constructeur. Dat kan tellen als ambitie.
...

Er werd de voorbije maanden met ongeduld uitgekeken naar deze ID.3. Volkswagen kondigde zijn volledig elektrische middenklasser immers aan als de opvolger van de Golf, het populairste model in het gamma van de Duitse constructeur. Dat kan tellen als ambitie. Bij de lancering kondigt VW drie versies aan: de instapper, die pas over een paar maanden te krijgen is en wellicht net geen 30.000 euro zal kosten, heeft een batterij van 45 kW en een autonomie van 330 kilometer. Met de batterij van 58 kW raak je 420 kilometer ver, en de krachtigste versie, met een batterij van 77 kW, heeft een rijbereik van 550 kilometer (49.500 euro). Het gaat hier over het theoretische rijbereik, in ideale omstandigheden. Voor deze eerste kennismaking stuurde VW ons op stap met de middelste versie (58 kW) en tekenden we een gemiddeld verbruik op van 15,8 kWh/100 km. Even cijferen leert dat je dus probleemloos een autonomie haalt van 300 kilometer, en nog meer als je echt zuinig probeert te rijden. In het interieur zitten nogal wat harde kunststoffen, maar het is allemaal met grote zorg voor kwaliteit in elkaar gezet. De boordplank heeft geen knopjes of schakelaars, alleen zogenaamde sliders - met de vinger vegen zoals op een smartphone. Het heel strakke instrumentenbord laat alleen de meest essentiële informatie zien. Onderweg proef je meteen een van de grootste troeven van de ID.3: het uitmuntende akoestische comfort. Geen mechanische geluiden van de ophanging en geen rolgeluid van de banden. Hooguit wat windgeruis. In tegenstelling tot de meeste andere elektrische auto's, krijg je nooit de indruk dat je met een zware auto rijdt - een batterij weegt 400 tot 600 kilo. De ID.3 gedraagt zich in alle omstandigheden stabiel en vooral heel comfortabel. Daardoor geeft deze elektrische Volkswagen een premiumgevoel. Is de hardware een schot in de roos, dan is de software nog niet helemaal klaar. Volkswagen was op dat terrein heel ambitieus, maar kon de klus niet tijdig klaren. Voor de eerste klanten ontbreken dus nog sommige functies, zoals augmented reality op het beeld dat in de voorruit wordt geprojecteerd. Volkswagen liet ons weten dat de software begin volgend jaar een update krijgt en dan helemaal klaar moet zijn.