Het gaat goed met Hyundai. Wereldwijd en op de Belgische markt, waar het nu de grootste Aziatische constructeur is. Dat leren de cijfers voor de inschrijvingen van nieuwe auto's in april. Het Zuid-Koreaanse merk staat nu op de tiende plaats, voor het grote Toyota (11) en Nissan (13). Dat dankt Hyundai aan een behoorlijk breed gamma, van stadsmussen tot ruime middenklassers en zelfs een grote SUV, de Santa Fe. Die krijgt nu een nog grotere broer. De Grand Santa Fe is 22,5 centimeter langer en krijgt 118 liter meer bagagerui...

Het gaat goed met Hyundai. Wereldwijd en op de Belgische markt, waar het nu de grootste Aziatische constructeur is. Dat leren de cijfers voor de inschrijvingen van nieuwe auto's in april. Het Zuid-Koreaanse merk staat nu op de tiende plaats, voor het grote Toyota (11) en Nissan (13). Dat dankt Hyundai aan een behoorlijk breed gamma, van stadsmussen tot ruime middenklassers en zelfs een grote SUV, de Santa Fe. Die krijgt nu een nog grotere broer. De Grand Santa Fe is 22,5 centimeter langer en krijgt 118 liter meer bagageruimte. Goed voor een lengte van 4,9 meter. Daarmee neemt hij in het gamma de plaats in van de ix55, waarvan er hier in de beste jaren 150 exemplaren werden verkocht in België. Met de Grand Santa Fe wil Hyundai beter doen. Het mikt op 250 exemplaren per jaar. Vrucht van een eenvoudige berekening, is dat. Hyundai parkeert zijn nieuwkomer in het zogenaamde E-segment, waar de concurrentie uitpakt met modellen als de BMW X5, Mercedes ML, Volkswagen Touareg, Range Rover Sport of Audi Q7. Een segment dat goed is voor 1,3 procent van de Belgische markt, of zesduizend auto's per jaar. Van die koek wil Hyundai graag 4 procent inpikken. U leest het goed. Hyundai mikt wil met de Grand Sante Fe de strijd aanbinden met de premiummerken. Het lanceert deze grote auto dan ook maar in één versie: de Executive met viercilinder turbodiesel van 2,2 liter, automatische versnellingsbak en vierwielaandrijving. De 'topversie' dus. Of hoe het nu aan de topmanager is om te beslissen of hij de stap van Duitse premium naar Hyundai zet. De belangrijkste verschillen tussen de twee blijven dezelfde. Enerzijds kan de automatische versnellingsbak niet tippen aan wat Meredes, Audi en BMW in hun modellen monteren. Ten tweede is het niveau van de afwerking nog altijd iets lager. Zo zagen we in ons testvoertuig een opening van een paar millimeter bij de overgang van plastic naar stof in de middenstijl. Daar zullen de Duitsers zich nooit op laten betrappen. Maar zoals altijd is het mes ook hier niet aan beide kanten even bot. Aan de andere kant snijdt het zelfs zeer goed voor Hyundai. De Grand Santa Fe draagt een prijskaartje dat serieus wat lichter is. Dat krijgen de Koreanen voor elkaar omdat ze de auto standaard zeer goed uitrusten, met lederen interieur, elektrische stoelen met geheugen, een slimme sleutel, verwarmd stuurwiel, xenonlichten en nog veel meer. In vergelijking met een Q7, X5 of ML met vergelijkbare uitrusting, vaak van de optielijst te plukken bij de Duitse constructeurs, is de Grand Santa Fe 21 tot zelfs 38 procent goedkoper. Dan vergeet je een foutje in de afwerking al wat makkelijker.JO BOSSUYT