Op websites kun je steeds vaker berichtjes uitwisselen met een chatbot. Dat is een contactpersoon die als een mens reageert, maar eigenlijk een stukje software is. "Berichtenapplicaties zijn de toekomst van communicatie", stelt Jérôme Stinglhamber (foto: midden), een van de drie vennoten van Botwiser. "Geautomatiseerde gesprekspartners zullen, in combinatie met artificiële inte...

Op websites kun je steeds vaker berichtjes uitwisselen met een chatbot. Dat is een contactpersoon die als een mens reageert, maar eigenlijk een stukje software is. "Berichtenapplicaties zijn de toekomst van communicatie", stelt Jérôme Stinglhamber (foto: midden), een van de drie vennoten van Botwiser. "Geautomatiseerde gesprekspartners zullen, in combinatie met artificiële intelligentie, daartoe bijdragen. Ze garanderen een betere dienstverlening tegen lagere kosten." Het eerste product van Botwiser is Guidewiser, een communicatieplatform dat hotels dankzij de link met hun online boekingsmodule helpt meer directe en terugkerende reservaties te verwerken. "Het stelt hen ook in staat op een gepersonaliseerde manier te communiceren met hun gasten", zegt Stinglhamber. "Dat gebeurt via verschillende kanalen en in diverse talen." Het bedrijf maakt zo technologie voor artificiële intelligentie (AI) toegankelijk voor zijn klanten. Botwiser werd opgericht door Karlis Skuja (links) en Yuriy Perminov (rechts). De Let en de Rus waren hun echtgenotes gevolgd naar Brussel en raakten toevallig aan de praat. Ze ontwikkelden een virtuele assistent die in de prijzen viel bij het Microsoft Innovation Center en de Emakina Chatbot Hackathon. Aangewakkerd door de positieve reacties, richtten ze begin 2017 de bvba Botwiser op. Een paar maanden later sloot Jérôme Stinglhamber bij het team aan. Het tweede product, Eventumbot, is een beheerplatform dat evenementorganisatoren helpt deelnemers een betere ervaring te bezorgen. Ook dat gebeurt op basis van chatbottechnologie en AI. Daarnaast maakt Botwiser ook oplossingen op maat. Klanten zijn onder andere enkele grote hotelgroepen en automerken. Tot nog toe financierden de vennoten alles zelf, maar om de internationale groei kracht bij te zetten zoeken ze externe investeerders.