Een e-mailtje verzenden vanuit het buitenland naar een persoon in België die geen e-mail-adres bezit? Dat kan tegenwoordig met PostBy, een product dat De Standaard samen met Ketels Direct Marketing Group heeft opgezet. De dienst wordt gefinancierd met reclame. Voorlopig is De Post (hoofdaandeelhouder van Ketels Direct Marketing Group) de enige adverteerder met het product Kilopost.
...

Een e-mailtje verzenden vanuit het buitenland naar een persoon in België die geen e-mail-adres bezit? Dat kan tegenwoordig met PostBy, een product dat De Standaard samen met Ketels Direct Marketing Group heeft opgezet. De dienst wordt gefinancierd met reclame. Voorlopig is De Post (hoofdaandeelhouder van Ketels Direct Marketing Group) de enige adverteerder met het product Kilopost. De idee om een hybride maildienst op te zetten, komt van De Standaard. Volgens Johan Mortelmans, bij De Standaard verantwoordelijk voor Internet, wil de krant met PostBy de lezers in het buitenland benaderen. Die nemen minder makkelijk het papieren product, maar willen via Internet of e-mail wel op de hoogte blijven van wat er reilt en zeilt in hun geboorteland. "Eerst dachten we eraan een abonnementsgeld in te voeren, maar dat hield in dat we méér boden dan alleen maar nieuwtjes. Vandaar de idee van een hybride maildienst. Wie zich in het buitenland bevindt, kan een e-mail naar België sturen; die wordt hier afgedrukt en doorverzonden naar bestemmelingen die niet over een Internet-aansluiting beschikken. Uiteindelijk kozen we voor reclame als financieringsbron voor het mailsysteem. Zo vermijden we problemen met kleine bedragen die we vanuit het buitenland moeten zien te krijgen." Vandaag adveerteert Kilopost; in de toekomst mikken de initiatiefnemers ook op Internet-providers en luchtvaartmaatschappijen. Hoe werkt het systeem in de praktijk? Wie zich in het buitenland bevindt, selecteert op de website van De Standaard een afbeelding (een kaart op Amerikaans formaat) en geeft op de daartoe voorziene ruimte een tekst in. Die gegevens gaan vervolgens naar Ketels DM, waar ze worden gedownload. Gegevens en kaart worden op een digitale Xeikon-kleurenpers gedrukt en van naam en adresgegevens voorzien. "Een bericht dat vóór 12 uur binnenkomt, wordt in principe de dag daarna door De Post verdeeld," aldus Burt Riské van Ketels DM. "De kaart wordt verstuurd als een brief in een enveloppe. Daarbij steken we een leaflet van de adverteerder." De persoon in het buitenland bereikt de adverteerder via het Net: die krijgt op het scherm dezelfde folder te zien als deze die de ontvanger van het bericht onder ogen krijgt. In de toekomst zal de verzender zelfs kunnen kiezen wélke reclame er wordt mee gezonden met zijn bericht.Momenteel draait PostBy nog proef. Eind deze maand wordt het project geëvalueerd, maar De Standaard en Ketels gaan er zeker mee door. Na de eerste week kon men al bijna duizend kaarten op de post doen. "Dat was boven de verwachting," zegt Riské. De populairste kaart blijkt de afbeelding van de wegaanduiding van het plaatsje Buitenland, dichtbij Temse.