Niet meer getrouwd met de huwelijkslijst

Tot vijf jaar geleden vormden de huwelijkslijsten een substantieel deel van de omzet van Villeroy & Boch, maar hun populariteit is deerlijk geslonken. Voeg daarbij de economische crisis en het resultaat is een sector in moeilijkheden. Heel wat eeuwenoude concurrenten van Villeroy & Boch gingen failliet. Ook het Duitse familiebedrijf moest herstructureren en zijn businessmodel aanpassen. Kleinere sets en cadeaus zijn belangrijker geworden. En dus wil de porseleinspecialist met meer winkels aanwezig zijn in het straatbeeld, komen de seizoensproducten...

Tot vijf jaar geleden vormden de huwelijkslijsten een substantieel deel van de omzet van Villeroy & Boch, maar hun populariteit is deerlijk geslonken. Voeg daarbij de economische crisis en het resultaat is een sector in moeilijkheden. Heel wat eeuwenoude concurrenten van Villeroy & Boch gingen failliet. Ook het Duitse familiebedrijf moest herstructureren en zijn businessmodel aanpassen. Kleinere sets en cadeaus zijn belangrijker geworden. En dus wil de porseleinspecialist met meer winkels aanwezig zijn in het straatbeeld, komen de seizoensproducten prominent in modernere winkels, wordt het productengamma uitgebreid en is er een nieuwe e-commercesite. Sinds vorig jaar groeit het merk weer. Er worden nog altijd huwelijkslijsten verkocht, maar die zijn nu de kers op de taart. De e-commercewinkel van Villeroy & Boch, die dit jaar werd geopend, heeft twee grote doelen. Ten eerste verhoogt hij de klantvriendelijkheid in de klassieke winkels. "Iemand die een twaalfpersoonsservies koopt in de winkel loopt niet meer buiten met grote tassen. De bestelling gaat via het internet en wordt aan huis geleverd vanuit het centrale magazijn in Duitsland", zegt Herman Rooswinkel, retailmanager Villeroy & Boch Benelux. "We verwachten ook dat onze klanten hun grote aankopen in de winkel blijven doen, en de kleine bestellingen via het internet plaatsen." De Villeroy & Boch-winkel in de Brusselse Louizalaan werd dit jaar opgetild tot de eerste flagshipstore in de Benelux. Ook in Parijs en Düsseldorf zijn er zulke vlaggendragers. De modelwinkels passen bij de verhoogde aandacht voor de visuele identiteit van het merk. "We willen dat de klant vaker in aanraking komt met ons merk", zegt Herman Rooswinkel. Dat gebeurt door de bestaande winkels - in België zijn er drie: Brussel, Gent en Leuven - aantrekkelijker te maken, aanwezig te zijn op het internet en op de sociale media en nieuwe winkels te openen in ons land. Dat laatste is voor volgend jaar. In de winkel in de Louizalaan (op de foto) liggen 700 tot 1000 producten, ongeveer een tiende van het gamma. Ze baden dezer dagen in de kerstsfeer, maar ook voor de andere seizoenen heeft het merk passende producten ontwikkeld. Elk jaar komen er honderden producten bij. Villeroy & Boch gold decennialang als maker van sanitair en serviezen, maar het heeft ook keukenproducten en interieur- en badkameraccessoires. Niet enkel in het wit, maar ook in felle kleuren. "De serviezen in porselein blijven ons DNA, maar met de keuken- en interieurproducten spelen we in op trends en kunnen we ons aanbod aanpassen aan onze markten", zegt Herman Rooswinkel. "De lijnen zijn kort. Wanneer we een vraag zien op de winkelvloer, kunnen we dat meteen doorgeven aan de productontwikkelaars. We zijn vraaggedreven."BENNY DEBRUYNE