Behalve die Turbo-look vooraan verschilt de 4S uiterlijk maar weinig van de Carrera 4. De 4S neemt van de duurdere en nog snellere broer de indrukwekkende, typische snoet met drie grote luchthappers integraal over. Maar aangezien de 4S-motor het zonder de twee turbo's en twee intercoolers van de 911 Turbo moet doen, zijn bij de 4S de luchtinlaten achteraan op de zijflanken weggelaten. Andere zichtbare...

Behalve die Turbo-look vooraan verschilt de 4S uiterlijk maar weinig van de Carrera 4. De 4S neemt van de duurdere en nog snellere broer de indrukwekkende, typische snoet met drie grote luchthappers integraal over. Maar aangezien de 4S-motor het zonder de twee turbo's en twee intercoolers van de 911 Turbo moet doen, zijn bij de 4S de luchtinlaten achteraan op de zijflanken weggelaten. Andere zichtbare verschilpunten met de 'gewone' Carrera 4 _ die toch ruim 12.395 euro of 500.000 frank goedkoper is _ zijn de kleine, zwarte lipspoiler onder de voorbumper en de brede rode composietstrip die de achterlichten met elkaar verbindt. Ten slotte zijn de achterwielkasten wegens de Turbo-look aan beide zijden 3 cm breder en werd het onderstel met 1 cm verlaagd.Het grootste verschil met de Carrera 4 zit evenwel achterin: het motorkoppel van de 4S-motor is 20 Nm groter en er zitten ook 20 pk's meer in (wat het totaal op 320 pk brengt). Ook het Porsche Variocam Plus-systeem, dat het koppel in de lage toeren aanspreekbaar maakt, is een nieuwigheid. Variocam laat toe om maximaal te genieten van het superieure acceleratie- en geoptimaliseerde remvermogen van de 4S. De gedoseerde vierwielaandrijving doet de rest. Want net zoals bij de Carrera 4 heeft ook de 4S geen 'normale' vierwielaandrijving. De viscokoppeling zorgt ervoor dat in normale rijomstandigheden 5% van het motorvermogen op de voorwielen en 95% op de achterwielen wordt overgedragen. Bij een variabele of slechte grip op het wegdek of bij noodsituaties zorgt ze er dan weer voor dat maximaal 45% van het vermogen op de voorwielen wordt overgedragen. Gevolg: een veilig, haarscherp controleerbaar en sportief rijgedrag. Wie maximaal van de rijkwaliteiten van de 4S wil genieten, kan zelfs de elektronische copiloot (ESP) uitschakelen. Maar maakt u zich geen zorgen over de veiligheid: zodra het rempedaal wordt beroerd, treedt ESP weer in actie, zodat stuurfouten meteen worden geneutraliseerd. Patrick op de BeeckOp 10 januari 2002: Harley-Davidson 883R.