Honderdtwintig op de autoweg, zeventig op gewestwegen, vijftig in bebouwde kom en dertig in de stadskern. Klinkende boetes voor belhamels. Waarom dan nog een 911 GT3?
...

Honderdtwintig op de autoweg, zeventig op gewestwegen, vijftig in bebouwde kom en dertig in de stadskern. Klinkende boetes voor belhamels. Waarom dan nog een 911 GT3? Het almaar auto-onvriendelijker klimaat, dat niet alleen België treft, houdt de marketeers van Porsche al langer bezig. Omdat de trend naar minder snelheid en meer veiligheid knibbelde aan het imago van Porsche, een sportief merk bij uitstek. Het elektronische PSM-systeem van Porsche, dat de auto in extreme omstandigheden stabiel houdt, zorgde voor modellen die almaar makkelijker te besturen werden. Een zegen voor wie geen ervaring met supersnelle auto's heeft, een rem op het rijplezier volgens échte Porsche-kenners. De verdeeldheid sijpelde zelfs door tot in de bestuurskamer van de Duitse constructeur. Toen vier jaar geleden de vorige 911 GT3 werd voorgesteld, planden de strategen amper vijfhonderd stuks. Omdat de 911 GT3 met zijn compromisloze sportiviteit moeilijk te rijmen viel met de rol van de auto in onze maatschappij. Maar het raspaard verkocht als warme broodjes, zodat de productieplanning moest worden bijgestuurd. Dat wilde Porsche zichzelf deze keer besparen. Vandaar dat van de nieuwe 911 GT3, die omstreeks deze tijd op onze wegen wordt losgelaten, 2500 exemplaren worden gebouwd. Met het recept dat bij de vorige GT3 scoorde: dit is nog eens iets voor écht sportieve bestuurders. Een raszuivere sportwagen zonder het voor sommigen 'beperkende' elektronische hulpsysteem. Het neemt niet weg dat de Duitse ingenieurs diep zijn gegaan om een uiterst stabiel en dus beheersbaar onderstel neer te poten, zodat de 911 GT3 perfect verzoenbaar blijft met gewoon gebruik. De remmen hebben een grotere diameter en klauwen met zes in plaats van vier zuigers. Moet wel voor een tuig dat in geen vijf seconden naar honderd per uur spurt. Want de atmosferische motor van 3,6 liter heeft 21 pk meer dan zijn voorganger en is een van de krachtigste in zijn klasse. Met deze auto kan je zo naar het circuit, zou je dan denken. Is ook zo, want wat gesleutel aan de afstelling zorgt ervoor dat de eigenaar ermee kan gaan stoeien op, zegge, de Nürburgring. Daarop zijn alle onderdelen berekend, en er is een Clubsport-uitvoering met onder andere een veiligheidsbeugel en driepuntsgordels. Ook aërodynamisch steekt de auto goed in elkaar om hoge (bocht)snelheden te halen: luchtweerstandscoëfficiënt van 0,30, nieuwe spoiler vooraan en verstelbare achtervleugel. Maar zijn grootste deugd is dat dit een raszuivere Porsche is, verpakt in een historisch model waar je bij het horen van de naam Porsche meteen aan denkt, met een zescilinder boxer (twee banken van drie cilinders tegenover elkaar in vlakke opstelling) die achterin zit en tijdens diep accelereren een benevelend gebrom produceert. Want zelfs in deze barre tijden voor sportwagens blijft Porsche vasthouden aan zijn waarden, ook als dat details lijken. Zoals de contactsleutel, jawel: die zit ook deze keer links van het stuur... Jo Bossuyt