De reisbusiness zit in de lift, de autocarsector heeft het moeilijk. En dus is het het ideale ogenblik om zaken te doen, meent het Brugse autocarbedrijf Eltebe. Begin dit jaar kocht het de reisagent Ramoudt Tours, dat zonder opvolger zat. "De complementariteit tussen beide ondernemingen is groot," zegt Pascal Linglez, gedelegeerd bestuurder van Eltebe.
...

De reisbusiness zit in de lift, de autocarsector heeft het moeilijk. En dus is het het ideale ogenblik om zaken te doen, meent het Brugse autocarbedrijf Eltebe. Begin dit jaar kocht het de reisagent Ramoudt Tours, dat zonder opvolger zat. "De complementariteit tussen beide ondernemingen is groot," zegt Pascal Linglez, gedelegeerd bestuurder van Eltebe. In 1990 smolten Linglez, Traen en Bossant - drie familiale autocarbedrijven uit West-Vlaanderen - samen tot Eltebe (de drie eerste letters van elke naam). Bossant verkocht vier jaar later zijn aandelen aan Alexander Dochy, gedelegeerd bestuurder van Les Voyages Belges. Dat laatste bedrijf is inmiddels omgevormd tot een dochter van Eltebe. Na de overname van Ramoudt Tours realiseren de drie ondernemingen een geconsolideerde omzet van 750 miljoen frank met een personeelsbezetting van gemiddeld 130 medewerkers (afhankelijk van het seizoen). De groep verzorgt onder meer het vervoer van buitenlandse toeristen per autocar. Dat gebeurt in opdracht van internationale touroperators, zoals Trafalgar (Engeland) en Kuoni (Zwitserland). Deze tak genereert zo'n 35% à 40% van de omzet. Daarnaast doen verenigingen en bedrijven - zoals Club Brugge en Siemens - een beroep op het bedrijf. En het fungeert ook als pachter voor De Lijn (traject Brugge-Blankenberge). Jaarlijks investeren Eltebe en Les Voyages Belges samen zo'n 200 miljoen frank in rollend materieel. De omzet stijgt elk jaar met 15%. "Het toeristisch vervoer per autocar neemt nog toe," zegt Michel Traen, gedelegeerd bestuurder van Eltebe. "Zodra internationale toeristen in Europa landen - vooral in Londen en Parijs - staan onze bussen klaar om ze op te vangen. Voor Amerikanen is Oostende altijd de poort tot Europa geweest. Meestal landen zij in Londen en nemen vervolgens de ferry naar het vasteland. Zo heeft Eltebe een goede reputatie kunnen opbouwen bij de internationale touroperators. Wij stellen voor hen een volledig programma samen, exclusief de boeking van de hotels." Het West-Vlaamse autocarbedrijf verwacht nog meer groei in de internationale reissector. Pascal Linglez: "In 2000 staan de Beierse passiespelen in Oberhammergau op het programma. Die vinden maar één keer om de tien jaar plaats en er komen heel wat Amerikanen op af. Bovendien zien wij steeds meer Indiërs naar Europa afzakken. Vroeger mochten deze Aziaten geen geld naar het buitenland brengen. Nu dit verbod is weggevallen, ontdekken zij massaal de historische schatten van het oude continent. Ten slotte zijn er de Chinezen, die nu de vruchten van de vrije markt plukken. Die vormen een groot potentieel."