1000 tankstations minder

Er zijn nog 3100 tankstations in ons land, 1000 minder dan tien jaar geleden. Toch behoort België volgens de Belgische Petroleum Federatie tot de landen met een grote dichtheid aan stations: er is één station per 3386 inwoners en gemiddeld bedient een station 1703 voertuigen. Nederland heeft per station 3963 inwoners en 2645 voertuigen, Engeland per 7381 inwoners en 3843 voertuigen, Frankrijk per 5580 inwoners en 2645 voertuigen.
...

Er zijn nog 3100 tankstations in ons land, 1000 minder dan tien jaar geleden. Toch behoort België volgens de Belgische Petroleum Federatie tot de landen met een grote dichtheid aan stations: er is één station per 3386 inwoners en gemiddeld bedient een station 1703 voertuigen. Nederland heeft per station 3963 inwoners en 2645 voertuigen, Engeland per 7381 inwoners en 3843 voertuigen, Frankrijk per 5580 inwoners en 2645 voertuigen. De afgelopen tien jaar werd de benzine- en dieselmarkt gesaneerd. Grote bedrijven als Esso, Shell en Texaco schroefden hun activiteiten terug. BP en Aral verdwenen van de markt. Daarnaast begon in 2006 de sanering van de bodem onder tankstations met geld uit het bodemfonds. Een deel van de tankstations ging toen definitief dicht. Hoewel het aantal personenwagens de afgelopen jaren steeg, is de verkoop van benzine en diesel gedaald. Koen Vankelst, retaildirecteur van Kuwait Petroleum Belgium (Q8), schat de krimp op 2 tot 3 procent op jaarbasis. De crisis speelt hierbij een rol. "De mensen rijden minder, ze beknibbelen op hun uitgaven." Dat geldt ook voor bedrijven. Andere factoren die de lagere verkoop verklaren zijn minder grensverkopen (gestegen accijnzen leidden tot kleiner prijsverschil met de buurlanden) en zuiniger auto's. De merken spelen in op meer prijsbewuste klanten met onbemande automatische stations omdat ze een lagere prijs per liter hebben. Een tank tot de rand vullen, gebeurt minder. "Vroeger dacht de consument in termen van liters, tegenwoordig in termen van euro's", zegt Filip Willems, retailmanager van Q8. Bij de bemande stations zorgen de nevenactiviteiten als een winkel en carwash voor extra omzet. Emmanuel Dewulf, de directeur van de middelgrote speler Power, zegt dat het uitbouwen van bemande stations tot multiproductenwinkels (Lotto-verkoop, Kiala-afhaalpunt) zijn vruchten afwerpt. Toch wordt volgens Koen Vankelst van Q8 in de tankstations met shop of carwash nog altijd 80 procent van de omzet met brandstof gedraaid. Marc Seminck van Total legt uit dat het aantal verkooppunten en de spreiding over het land doorslaggevend zijn voor een bedrijf dat tankkaarten aanbiedt aan personeelsleden met een bedrijfswagen. Grote merken zijn op deze b2b-markt duidelijk in het voordeel. Regionale merken werken daarom samen om bedrijfsklanten voldoende dekking te geven. Emmanuel Dewulf van Power, dat samenwerkt met Octa+ en Avia, weet dat veel stations afhankelijk zijn van de bedrijfstankkaarten en dat soms tot 85 procent van de omzet op die manier binnenkomt. AD VAN POPPEL