Info: www.pomellato.com
...

Info: www.pomellato.comOns huis verzorgt zijn productie volgens de cireperdue-giettechniek (verloren was) die - op onze schaal - uniek is in Europa: Bulgari en Cartier zijn ervan afgestapt voor hun collecties die met de onze vergelijkbaar zijn," beweert Francesco Minoli (52), chief executive officer, kleine aandeelhouder en goldenboy van de Milanese juwelier Pomellato. De juwelen van Pomellato hebben ronde, zachte vormen. Ze zijn zwaar en ingezet met halfedelstenen die speciaal voor Pomellato worden geslepen in Italië en Duitsland. "We produceren beperkte reeksen, tot maximaal 1000 stuks per jaar," vervolgt Francesco Minoli. "Hoewel we enkele klassiekers hebben, stellen we elk jaar nieuwe collecties van veertig tot vijftig creaties voor. En elk jaar stoppen we ook weer met de productie van een vijftigtal referenties."De gemiddelde prijs voor een Pomellato-accessoire bedraagt ongeveer 2500 euro, terwijl de prijsvork zich uitstrekt van 280 euro voor de eenvoudigste ring tot 75.000 euro voor de meest gesofistikeerde gourmettearmband. "Wij maken geen juwelen, wij maken eenvoudige en draagbare accessoires: de mooiste accessoires die een dame kan dragen, 's morgens, 's middags of tijdens een soiree," stelt Francesco Minoli. De enige machines die Pomellato gebruikt in het Milanese atelier waar honderd ambachtslui werken, zijn inkasmachines. Al het overige verloopt louter manueel. En Pomellato is dus een meester in de cire perdue, een ambacht waarbij een wassen model met een laagje klei wordt bedekt en vervolgens zodanig wordt verhit dat de klei verhardt tot een matrijs en de was gewoon wegsmelt. De bekendste producten van het huis zijn Nudo en Capri, twee creaties uit 2001. In de nieuwste collectie, die fijntjes Caramelle werd gedoopt, biedt Pomellato volledig gepersonaliseerde accessoires aan. "In elke boetiek staat een sierpot met halfedelstenen klaar," verduidelijkt Minoli. "Mevrouw hoeft haar steen maar uit te kiezen, wij zetten hem dan vakkundig in het juweel." Terwijl stukken van de 'hogere juwelierskunst' vaak als een echte belegging worden beschouwd, associeert Pomellato die doelstelling niet meteen met zijn eigen accessoires. "Dat neemt niet weg dat sommige oudere modellen ook bij ons wel aan waarde kunnen winnen," zegt Minoli. "Wij kopen overigens stukken terug die in onze eigen collectie ontbreken, maar dat is geen doel op zichzelf."Volgens Francesco Minoli bestaat de Pomellato-cliënteel uit werkende vrouwen met een comfortabel inkomen, meestal tussen 35 en 55 jaar. "Omdat de prijs van onze accessoires dat toelaat, hebben heel wat klanten meerdere stuks in hun juwelenkistje. Dat heeft alles te maken met de onweerstaanbare smaak naar méér van al onze creaties. Harmonisch combineren is mogelijk omdat we slechts drie basisregels hanteren: de kleur van de halfedelstenen, goud en zachte, ronde vormen." Serge VanmaerckeDe gemiddelde prijs voor een Pomellato-accessoire bedraagt ongeveer 2500 euro.