De tijden veranderen. Ook boven het autolandschap. Bezorgdheid om het milieu en vooral het besef dat verkeersveiligheid op de almaar drukkere wegen een prioriteit moet zijn, leidden de voorbije tien jaar tot een veel minder permissieve houding tegenover de auto. Strenge snelheidscontroles met welig tierende flitspalen en de recente discussie over superboetes zijn daar uitvloeisels van. Net zoals het politiek correcte denken dat snelle auto's uit den boze zijn.
...

De tijden veranderen. Ook boven het autolandschap. Bezorgdheid om het milieu en vooral het besef dat verkeersveiligheid op de almaar drukkere wegen een prioriteit moet zijn, leidden de voorbije tien jaar tot een veel minder permissieve houding tegenover de auto. Strenge snelheidscontroles met welig tierende flitspalen en de recente discussie over superboetes zijn daar uitvloeisels van. Net zoals het politiek correcte denken dat snelle auto's uit den boze zijn. De Volkswagen Polo GTi was nog niet eens op de Belgische wegen, of er vielen al predicaten als rijdende doodskist. Met 150 pk in zo'n lichte kooi is de Polo GTi inderdaad een snelle auto. Een topsnelheid voorbij de 210 per uur, accelereren naar honderd in een zucht meer dan acht seconden. Maar een rijdende doodskist? Natuurlijk niet. Zoals vaak is het ook hier een kwestie van perceptie. "GTi" is voor nogal wat mensen nog altijd synoniem van "jongeren die te snel rijden". Natuurlijk stop je de Polo GTi bij voorkeur niet zomaar in de handen van een onervaren bestuurder. Alleen geldt dat evenzeer voor duurdere auto's met stevige prestaties die niet financieel haalbaar zijn voor een jonger publiek. En zelfs voor diesels van de nieuwste generatie. Even vergelijken? Tweeliter turbodiesels komen tegenwoordig met 150 à 175 pk onder de kap. En evenzeer stevige acceleraties. Maar over diesels, geen kwaad woord. Hoewel de waarheid voor de Polo GTi niet anders is dan voor een Porsche Cayman of een Toyota Avensis 2.2 diesel: niet de auto waarmee je rijdt is belangrijk, wel hoe je rijdt. Ook met een Polo GTi kan je rustig en zuinig rijden, dankzij die soepele turbomotor. En ondertussen genieten en beseffen: dit is een heerlijk karretje. Eentje dat iedere autoliefhebber die in de tweede helft van de jaren zeventig al meer dan achttien jaar op de wereld was onwillekeurig terug meeneemt naar de tijd. Naar zowat 1976, toen bouwde Volkswagen de Golf GTi en creëerde een nieuw begrip in de autowereld: down to earth en jong sportief. Naakte eenvoud en frivoliteit. Snel en sportief, en tegelijk betaalbaar. Het is die filosofie die de nieuwe Polo GTi opnieuw ademt, veeleer dan de huidige Golf GTi, die met zijn rijkere uitrusting en dus grotere gewicht de deugden van weleer niet echt meer heeft. De Polo GTi weer wel, maar dan uiteraard allemaal in een huidige context, aangepast aan deze moderne tijden: de Polo GTI is uitgerust met alle moderne veiligheidsvoorzieningen zoals ABS met brake assist, tractiecontrole, elektronische differentieel-sper en uiteraard een stabiliteitscontrole (ESP) die ingrijpt als het fout dreigt te gaan. Omdat het met een Polo GTI sneller fout kan gaan? Niet meer of niet minder dan met de meeste hedendaagse auto's. POLO GTI MOTOR: 1,8 liter viercilinder benzine turbo. VERMOGEN: 150 pk en maximaal koppel van 220 Nm. PRESTATIES: topsnelheid 216 km/u, van 0 naar 100 km/u in 8,2 s. VERBRUIK (VOLGENS CONSTRUCTEUR): 7,8 liter voor 100 km. BASISPRIJS: 19.390 euro (3-deurs). Heerlijk rijden. +++ Een echte 'GTi' van deze tijd. ++ Jo Bossuyt