Hoewel ze in 1982 België vertegenwoordigde op de Biënnale van Venetië, behoort Marthe Wéry niet meteen tot de beroemdste hedendaagse kunstenaars van ons land. In haar minimalistische monochromen en abstracte composities zoch...

Hoewel ze in 1982 België vertegenwoordigde op de Biënnale van Venetië, behoort Marthe Wéry niet meteen tot de beroemdste hedendaagse kunstenaars van ons land. In haar minimalistische monochromen en abstracte composities zocht ze naar de verhouding tussen de basiselementen van de kunst: lijn, verf, vlak, textuur, drager en kleur. Na de retrospectieve in BPS22 in Charleroi presenteert ook het Gemeentemuseum in Den Haag een solotentoonstelling over haar. Die focust op haar werk op papier uit de jaren zeventig en tachtig. Het Gemeentemuseum heeft een reeks werken van Marthe Wéry in de vaste collectie. Al in 1986 en 2011 liepen in Den Haag grote tentoonstellingen over haar oeuvre. Haar oeuvre op papier is haar meest delicate en tactiele werk. Wéry speelde met de textuur en de korrel van het papier, en doelbewuste kreuken geven de verstilde werkjes vaak een mysterieuze diepte. Die derde dimensie is nog meer voelbaar in een reeks ritmische stapelingen van papier. Dit is Wéry op haar best: poëtisch, intiem, intelligent en precieus.