Op het terras van een café in Parijs spreekt een ober me aan. Hij is geïntrigeerd door het plastic dat ik bovenop de rekening heb gelegd. "Ik zie dat meer en meer mensen uit Engeland zo'n roze bankkaart gebruiken. Is dat een marketingstunt of gewoon iets nieuws?" Over de hele wereld stellen beleggers zich diezelfde vraag. Koraalrood is de typische kleur van de betaalkaarten die worden uitgereikt door Monzo, een digitale bank die in Londe...

Op het terras van een café in Parijs spreekt een ober me aan. Hij is geïntrigeerd door het plastic dat ik bovenop de rekening heb gelegd. "Ik zie dat meer en meer mensen uit Engeland zo'n roze bankkaart gebruiken. Is dat een marketingstunt of gewoon iets nieuws?" Over de hele wereld stellen beleggers zich diezelfde vraag. Koraalrood is de typische kleur van de betaalkaarten die worden uitgereikt door Monzo, een digitale bank die in Londen is gevestigd. De vier jaar oude kredietverstrekker, die elke week zo'n 35.000 nieuwe klanten aantrekt, is een schoolvoorbeeld van de razendsnelle groei van start-ups die het geldwezen ontwrichten. In de eerste helft van 2019 hebben start-ups uit de financiële technologie 15 miljard dollar aan nieuw vermogen ingezameld. De sector telt 48 unicorns (beginnende bedrijven met een marktwaarde van minstens 1 miljard dollar), samen zijn die 187 miljard dollar waard. Door algoritmes, een hip design en automatisering te gebruiken bieden ze diensten aan die vaak goedkoper, sneller en sexyer zijn dan die van de vaste waarden. Digitale banken vallen het meeste op. De beste zeven hebben meer dan 30 miljoen rekeningen. Het consultancybureau Accenture voorspelt dat digitale banken die vanuit Groot-Brittannië werken in 2020 bijna drie keer zo groot worden en over de hele wereld 35 miljoen klanten zullen hebben. Het Braziliaanse NuBank wordt al op een waarde van 10 miljard dollar geschat. En toch werken de meeste digitale banken met verlies. Ze lokken klanten met gratis dienstverlening. Ze zouden misschien rendabeler worden als ze kredieten aanboden. Maar door reglementeringen, lage tarieven en de concurrentie is dat lastig. Betaalbedrijven lijken meer aanzien te genieten. Vroeger werden ze als oninteressant beschouwd, maar nu moderniseren ze de kanalen waarmee geld naadloos kan worden verplaatst in een digitale wereld. Ze maken winst door klanten, winkels of banken kosten aan te rekenen en door transactiegegevens te verzilveren. Grootschaligheid is daarin belangrijk. We mogen ons dus aan nog meer fusies verwachten.