PLANET INTERNET

Planet Internet ( PI), in ons land ‘on air’ gegaan in februari 1997, is een 100% dochter van de Nederlandse telecomoperator KPN. Als internetprovider telt PI meer dan 200.000 Belgische abonnees – die dus automatisch de PI-site ( www.planetinternet.be) als startpagina in hun browser krijgen. “Maar we beschouwen die niet als verworven,” zegt algemeen directeur voor België, Alexander Van de Rostyne. “Onze stelregel is dat we onze bezoekers voor 100% moeten verdienen dankzij de invulling van de site.” Een externe audit aan het eind van de zomer wees uit dat PI iets meer dan twee miljoen pageviews per week registreerde.

Planet Internet is van de ‘groten’ in België de enige die fors investeert in eigen, originele inhoud. Zowat veertig vaste redacteurs werken er op de invulling van de homepage en de ‘formats’ daaronder zoals Sport24 (coproductie met Het Nieuwsblad), Mine (voor jongeren, met Fortis), Annet (vrouwensite), telkens in Nederlands- en Franstalige versies (die van elkaar verschillen). Momenteel heeft PI zelfs een eigen verslaggever op de Olympische Spelen in Sydney. “We investeren veel in originele inhoud, in een eigen ziel, omdat we dat als hét verweermiddel zien waarmee we ons onderscheiden van andere en waarmee we gewapend zijn wanneer reuzen als Yahoo! of America Online hun oog op België laten vallen,” zegt Van de Rostyne.

En het genereert stilaan ook inkomsten uit republishing: de sportinhoud wordt bijvoorbeeld verkocht aan Clickx!. Wie daar op een sportbericht klikt, wordt doorgesluisd naar de site van Sport24.

Winst heeft dat alles echter nog niet opgeleverd. PI had eind 1999 een over te dragen verlies van 660 miljoen frank in de boeken staan. “Een merk opbouwen kost hopen geld,” stelt Van de Rostyne. En tegenover die enorme kosten staan vandaag nog geen evenredige inkomsten, noch uit reclame, noch uit transactiecommissies – in ruil voor surfers die van de portaal doorklikken naar een e-tailer en daar aankopen doen.

Dat belet Van de Rostyne niet om erg enthousiast te zijn over de vernieuwde site die PI in oktober lanceert. “Tijdens de zomer hebben we een grootscheeps klantenonderzoek gedaan om tot een segmentatie van de internauten te komen en ons aanbod daarop af te stemmen. We deden zelfs eyeball-tracking om te registreren welke elementen op het scherm het oog van de surfer trekken.” Vooral de instappagina zal er straks helemaal anders uitzien. “De portaalsite wordt strakker, het wordt meer een navigatiesysteem dat de surfer snel leidt naar wat hij zoekt, en doorverwijst naar de formats of submerken (zoals Sport24, Annet, de Spelletjesgarnaal) die we ontwikkelen rond thema’s die matuur genoeg zijn om op zichzelf eigenlijk portaalomgevingen te worden voor een doelgroep.”

Het vastleggen van die mature thema’s deed PI samen met zijn ‘grote zuster’ in Nederland. Daar heeft PI als provider van de vroegere telecommonopolist KPN een positie die vergelijkbaar is met die van Skynet/Belgacom bij ons. Ook in Duitsland, waar PI deze herfst opstart, zal op die thema’s worden gefocust – zij het telkens met een sterke lokale invulling. “Door in verschillende landen met gelijkaardige formats te werken, geef je aan de grote adverteerders en sponsors de mogelijkheid om internationale campagnes te voeren. De komende twee jaar zal je daarin een geweldige evolutie zien.”

Een WAP-versie van de Planet Internet-site zit er nog niet aan te komen (al levert het bedrijf wél WAP-inhoud aan gsm-operator Orange). In snelle internettoegang gelooft Van de Rostyne wel: sinds vorige week verkoopt Planet Internet ADSL-access. “We hebben ook alle technologie in huis om breedbandinhoud te leveren, maar gaan er nog spaarzaam mee om. De markt is nog niet echt rijp.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content