VAGE AMBITIE ?
...

VAGE AMBITIE ?In de nv Planet Internet (PI) bezitten de holding Gevaert van André Leysen, topman in de VUM-uitgeversgroep en de Nederlandse Planet Internet Holding bv elk 50 %. Hun doel ? "Vlaamse inhoud op het Internet plaatsen." Voor wie ? "Alle leden van het gezin". Een economische utopie ? "Tja," antwoordt Alexander Van de Rostyne, die z'n schouders onder het Vlaamse project zet. "Er zijn in dit land wellicht niet meer dan 50.000 regelmatige surfers op het Net actief. Inderdaad een randverschijnsel. Op zo'n markt opereren, is eigenlijk niet verantwoord. Maar we mikken dan ook op de volgende 300.000 tot 400.000 gebruikers die weldra een abonnement op het Internet zullen aanvragen." En daar hebben de investeerders in PI blijkbaar veel geld voor over. Voorganger Belgium Online ( BOL) pompte tot nog toe 100 miljoen frank in zijn Net-ambities. "Onze middelen voor de eerstkomende drie jaar zijn een veelvoud daarvan," klinkt het in kringen van PI. Een werk van lange adem, dus. "Dit is geen sinterklaaspolitiek," zegt Van de Rostyne. "Eigenlijk weet niemand wat de dynamieken zijn van de Internet-markt. We moeten dus veel leergeld betalen. Maar wanneer de Big Bang er komt, zullen we klaar staan." PI wil naar het voorbeeld van zijn Nederlandse broer ( http://www.pi.net), dat nu al zo'n 60.000 klanten telt toegang of acces verhuren tot het Internet. En dit tegen maandelijkse tarieven die zullen schommelen tussen 490 (voor 6 uren toegang) en 1090 frank (onbeperkt). "We zijn geen prijzenbrekers," erkent Alex Van de Rostyne. "Omdat we ons vooral willen profileren als content provider." En waar moet die inhoud dan vandaan komen ? Van een eigen redactie met 3 voltijdse journalisten en akkoorden met derden zoals de VUM-groep (in bespreking), Averbode en partners die horoscoop-, reis-, wegen- en tuininformatie zullen toeleveren. Maar, zegt Van de Rostyne : "Er is geen enkele operationele verhouding tussen de VUM-groep en Planet Internet. Gevaert is een onafhankelijke investeerder in dit project." Ten tweede, op die inhoud is PI in eerste instantie niet van plan geld te verdienen. "Ze is grotendeels gratis. We willen eerst de etalage tonen en dan de winkel. Het heeft geen zin betaling te vragen als er nog geen klanten zijn." Voor de uitbouw van zijn netwerk doet PI een beroep op telecomoperator Unisource. Deze maand moeten 8 lokale inbelpunten (of POP's, points of presence) in Vlaanderen operationeel worden. Ter vergelijking : provider EUnet telt er in België al meer dan 22. Kortom, als het aanbod van PI gelijkwaardig is met de concurrentie én de inhoud publiekelijk toegankelijk, wat zal dan de motivatie voor klanten zijn om bij PI aan te sluiten ? Het antwoord blijft vaag. "We willen een Vlaamse sfeer creëren," zegt Alexander Van de Rostyne. "Het aantal abonnees mag geen parameter zijn voor ons succes. Al zullen we wél proberen er zoveel mogelijk te werven. Lukt dit niet, dan zijn we te vroeg geweest, ofwel voldoet onze inhoud niet." PDP