CAT België tekende in Kazachstan en Oezbekistan twee samenwerkings- akkoorden. Het Antwerpse filiaal van de Franse transportarm van Renault is de piloot voor Rusland en Centraal-Azië.
...

CAT België tekende in Kazachstan en Oezbekistan twee samenwerkings- akkoorden. Het Antwerpse filiaal van de Franse transportarm van Renault is de piloot voor Rusland en Centraal-Azië. Almaty (Kazachstan),Tashkent (Oezbekistan).R obert Vermetten, directeur van het Antwerpse agentschap van CAT België, was druk in de weer tijdens de recente BDBH-missie naar de Centraal-Aziatische republieken Kazachstan en Oezbekistan. Niet alleen tekende hij in elk land een samenwerkingsakkoord met een lokale partner en verzorgde hij de belangen van zijn klanten, maar ook werd hij door de andere deelnemers gesolliciteerd om transport te verzorgen. CAT België verstevigde zijn positie in Centraal-Azië. Eerder al bestond in Azerbeidzjan een samenwerkingsakkoord, en recentelijk kwam er een bij in Georgië (opgezet samen met een Nederlandse partner). "Sinds begin mei zijn we gestart met een eigen NVOCC-service ( nvdr zonder eigen schepen) op Poti in Georgië," zegt de 39-jarige Robert Vermetten. "Poti is de doorvoerhaven naar de andere Kaukasus-landen, Azerbeidzjan en Armenië. Met de trein of vrachtwagen zijn die erg moeilijk bereikbaar, vanwege de oorlog in Tsjetsjenië." "We willen aan de Belgische bedrijven ook in Centraal-Azië een service verlenen die aan industriële kwaliteitsnormen (Iso 9002) beantwoordt," zegt Robert Vermetten, die ook gastprofessor integrale logistiek en kwaliteitszorg is aan de Antwerpse Handelshogeschool. "We zien een stijgende vraag van transport naar Centraal-Azië."DERDEN.CAT is de transportarm van de Renault-groep (zie kader). In '92 werd beslist ook intensief voor derden te gaan werken. "We wilden niet voor een dollar minder bestaande markten gaan afsnoepen," zegt Robert Vermetten. "We zoeken nieuwe markten met toegevoegde waarde waar we een niveau van differentiatie kunnen bieden." De activiteiten voor derden omhelzen de distributie van wisselstukken voor auto's en het internationaal transport, met name transport voor grote industriële projecten (vooral in het Midden-Oosten, het Verre Oosten en Latijns-Amerika), voor de petroleum- en chemiesector, en naar Rusland en het Gos. CAT België verzorgt de distributie van de afgewerkte voertuigen vanuit de Renault-fabriek in Machelen naar de rest van Europa. Buiten Europa gebeurt dit via Antwerpen. De Benelux-distributie van vrachtwagens verloopt via het kantoor aan de Brusselse voorhaven. CAT België haalde in '95 een omzet van 857 miljoen frank, een stuk lager dan in '94 omdat een belangrijke activiteit werd overgedragen aan Renault zelf. Toch komt het grootste deel van de CAT-omzet nog steeds van transport voor Renault. Het aandeel van het internationaal transport bedraagt 25 % en neemt toe. PILOOTFIRMA.Sinds '93 is de Antwerpse vestiging van CAT de pilootfirma van de Franse groep voor alle transport richting Rusland, Kaukasus en Centraal-Azië. Waarom Antwerpen ? "Dat is organisch gegroeid," verklaart Robert Vermetten. "Het bleek dat de markt vragende partij was voor betrouwbaar transport. Toen waren er veel cowboys op de markt. We zijn low profile begonnen, dit is trouwens ons eerste uitgebreid contact met de pers. We hadden immers een beperkte capaciteit, omdat we met vaste partners werken om zo de betrouwbaarheid te garanderen. Vandaag hebben we dagelijks wagens naar Rusland, Oekraïne, de Baltische Staten, de Kaukasus-landen, Centraal-Azië." CAT België schermt sterk met de veiligheid. Voor de verre bestemmingen zijn de vrachtwagens uitgerust met satellietcommunicatie. Er zijn vaste chauffeurs. Er wordt in konvooi gereden en parkeren gebeurt op overdekte parkings. Bepaalde goederen gaan via de zee naar Iran en dan pas verder met de vrachtwagen. En bij erg groot risico wordt de trein ingeschakeld. "Op bepaalde controlestations hebben we een Internetaansluiting," zegt Robert Vermetten. "Zo krijgen we adequate informatie over het verloop van het traject en kunnen we de klant onmiddellijk infomeren over eventuele vertragingen." Al die maatregelen hebben blijkbaar vruchten afgeworpen. "We hebben tot nu toe geen miserie gehad," zegt Robert Vermetten. En hij klopt hout af.G.M. ROBERT VERMETTEN (CAT BELGIE) Toegevoegde waarde bieden op internationaal transport.