Piloot naar de digitale bestemming

LODE PEETERS "We zijn stilaan klaar voor de volgende grote stap naar het buitenland." © KRIS VAN EXEL

Dankzij een sterke organische groei en een slimme strategie is Tobania uitgegroeid tot een van de grote businessconsultancy- en IT-integratoren op de Belgische markt. Het voorbije jaar nam het bedrijf twee nichespelers over. CEO Lode Peeters kijkt uit naar internationale kansen.

Als specialist in digitale bedrijfstransformatie heeft Tobania de voorbije jaren een opvallend parcours afgelegd. In nauwelijks enkele jaren verdrievoudigde de omzet tot meer dan 95 miljoen euro. Dat had deels te maken met organische groei, maar ook met een grote overname. In 2014 fuseerden Tobius en Saga Consulting Group tot Tobania. Door de krachten te bundelen kon de fusiegroep veel sneller uitgroeien tot een nieuwe grote IT-integrator op de Belgische markt.

Doelgerichte, veilige vlucht

Op de Belgische markt komt het bedrijf grote spelers tegen zoals delaware, Cronos, Cegeka en Realdolmen. Voor Tobania is digitale transformatie veel meer dan technologie. “Wij werken op drie niveaus: mens en cultuur, processen en organisatie, en technologie”, legt CEO Lode Peeters uit. “Het grote verschil met onze concurrenten is dat wij altijd vertrekken vanuit een bedrijfsoplossing. We nemen niet zomaar de leiding over een transformatietraject bij de klant. Tenzij hij het anders wil, blijft de klant als piloot aan het stuur zitten. Onze taak bestaat erin hem te begeleiden en te zorgen voor een doelgerichte, veilige vlucht.”

Om een veilige landing te garanderen combineert Tobania heel wat expertise in managed services, strategie en management, beveiliging en ondersteuning, de cloud, het web en applicatietoepassingen. Op die manier is het bedrijf uitgegroeid tot een one-stopshop voor zijn klanten. Die vormen een heterogeen gezelschap van nutsbedrijven en fabrikanten tot sociale secretariaten. De financiële wereld is de belangrijkste sector.

Internationale expansie

Het voorbije jaar deed het bedrijf twee overnames. Vorige zomer bundelde het de krachten met UXpro. Dat bedrijf adviseert over serviceontwerp en is actief in thema’s als prototyping, visueel ontwerp en gebruikstesten bij het ontwerp van websites, desktopsoftware en mobiele apps. Op die manier kan Tobania zich nog meer profileren als een digitaal agentschap. ” User-centered design is een van de actuele trends. Elke klant is uniek, en het ontwerp en de ontwikkeling van nieuwe toepassingen gebeuren veel meer in functie van de behoeften van de gebruikers. Met de overname van UXpro konden we extra kennis op dat gebied toevoegen aan ons aanbod”, aldus Lode Peeters.

Piloot naar de digitale bestemming

Begin dit jaar kreeg ook Python Predictions onderdak bij Tobania. Het Brusselse bedrijf is gespecialiseerd in data-analyse om bedrijfsprocessen te verbeteren en risico’s te berekenen. “Om een bedrijf efficiënt aan te sturen is de exploitatie van data cruciaal geworden”, zegt Lode Peeters. “Het probleem is dat het management overspoeld wordt door een onophoudelijke stroom van data. De kunst bestaat erin daar waarde uit te halen. Denk bijvoorbeeld aan de organisatie van een logistiek magazijn. Door het koopgedrag van mensen te monitoren en te analyseren, en door bijvoorbeeld rekening te houden met seizoenstrends, kunnen we de werking verbeteren.”

Er liggen nog overnamedossiers op de tafel. “We zijn stilaan klaar voor de volgende grote stap”, verklapt Lode Peeters. “Dan gaat het niet meer alleen over de overname van kleine gespecialiseerde sectorgenoten, maar ook over de aankoop van marktaandeel. Voor die consolidatie kijken we ook naar het buitenland. Dat is niet gemakkelijk, want in Europa heerst nogal wat protectionisme. Zo’n overname is nog niet voor morgen, maar wellicht voor 2022-2023. ”

Tobania.Academy

Volgens het bedrijfsplan zal Tobania dan al goed zijn voor een jaarlijkse omzet van 150 miljoen euro met 1500 medewerkers. Momenteel heeft het bedrijf tientallen openstaande vacatures. “De oorlog om talent krijgt stilaan nooit geziene dimensies. Niet langer de klant is koning, maar wel de medewerker. Die situatie is bijzonder. Wij kiezen er dan ook bewust voor niet mee te gaan in die strijd”, geeft Lode Peeters aan.

Het bedrijf zet zwaar in op zijn employer branding, de opleiding van de medewerkers en een ruime waaier aan doorgroeimogelijkheden. “We willen een aantrekkelijke werkgever zijn door een flexibele en op maat gemaakte verloning aan te bieden, maar ook door levenslang leren te promoten. Daarom hebben we een academie opgericht, Tobania.Academy, waar onze mensen hun harde, zachte en peoplemanagementvaardigheden voort kunnen ontwikkelen. Onze medewerkers zitten zelf aan het stuur en bepalen mee de richting die ze professioneel willen uitgaan.”

Tobania en corona

“De impact van de coronacrisis is relatief beperkt. In maart en april lagen onze resultaten in lijn met het budget”, zegt CEO Lode Peeters. “Maar we zijn actief in een laat-cyclische sector. Daardoor houden we rekening met een omzetverlies van 5 à 10 procent tegenover het budget. We hebben veel commerciële maatregelen genomen. Ik blijf optimistisch. De crisis heeft de digitale transformatie nog hoger op de agenda gezet. We kunnen nog altijd spreken van een grote groeimarkt, die ook rijp is voor een verdere consolidatie. De digitalisering heeft een nog veel grotere impact gekregen op elk bedrijf. De materie is daardoor heel complex geworden. Wij willen daarin een vooraanstaande rol spelen.”

“Onze organisatie heeft op een flexibele manier gereageerd op de coronacrisis”, gaat Peeters door. “We hebben ons aanbod heel snel aangepast. Een mooi voorbeeld is de ontwikkeling van budgetvriendelijke commerciële websites. Daarmee kwamen we tegemoet aan de vraag van de lokale kmo die volop moest inzetten op e-commerce. We hebben ook meteen onze organisatie coronaproof gemaakt. In de laatste week van de paasvakantie was onze strategie om weer open te gaan al helemaal klaar. Dat kon omdat we veel contacten onderhielden met onze klanten, concullega’s, intersectorale overlegplatforms enzovoort. Door dat overleg kregen we samen nieuwe inzichten. Ik wil alle bedrijfsleiders oproepen over de bedrijfsmuren te blijven kijken. We moeten meer dan ooit samenwerken en kiezen voor onze eigen markt, de lokale klant en leverancier. Door voor elkaar te kiezen, formele samenwerkingsverbanden te smeden en elkaar business te gunnen, kunnen we een groot verschil maken. Amerikanen en Chinezen doen het ook op die manier.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content