Piet Vandendriessche (52): ‘We moeten het voorbeeld geven’

Het is nooit gemakkelijk een boegbeeld op te volgen. Het overkwam de West-Vlaming Piet Vandendriessche bij Deloitte België, toen hij op de stoel terechtkwam van zijn provinciegenoot Rik Vanpeteghem. “Rik heeft als CEO de firma zeer succesvol geleid. Hij legde de nadruk op groei en innovatie. Het was van meet af aan de bedoeling die strategie voort te zetten, in combinatie met een aantal eigen accenten.”

“Ik ben een aanhanger van het multidisciplinaire model: de organisatie in al haar sterktes uitspelen en toegevoegde waarde bieden aan onze klanten, met daarbij voldoende aandacht voor de familiale onderneming. Het doel is de competenties van de afdelingen naadloos op elkaar te laten aansluiten. Ik wil ook het talent in eigen huis zo veel mogelijk laten rijpen. Ik heb veel groeikansen gekregen en kunnen grijpen bij Deloitte. Ik wil onze medewerkers dezelfde kansen geven. Voor de organisatie mikken we op duurzame groei, met oog voor innovatie en de mobiliteit van de toekomst. Als consultants staan we dicht bij de veranderingen die onze wereld vandaag mee vorm geven. Ik geloof dat we zelf het voorbeeld moeten geven.”

Is de organisatie fundamenteel veranderd?

PIET VANDENDRIESSCHE. “De twee grote trends in het bedrijfsleven zijn internationalisering en digitalisering. De huidige manier van werken verschilt totaal van die van vijf jaar geleden. En de snelheid van verandering zal enkel maar toenemen. Daarom moeten we onze werkmethoden versterken, automatiseren en optimaliseren. Daarin investeren we fors, zonder te vergeten dat dit nog altijd people business is.

“Een van de mijlpalen was de integratie van Deloitte Belgium met de filialen van het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Zwitserland, Zweden, Denemarken, Noorwegen, Finland en IJsland tot Deloitte North West Europe. Zo kunnen we onze klanten nog beter bedienen. Zij zijn vaak multinationaal georganiseerd en vragen op een geïntegreerde manier naar diensten.”

Wat betekent innovatie voor Deloitte?

VANDENDRIESSCHE. “Het een waarde die in ons DNA zit. Zo beschikken we in Gateway, ons nieuwe hoofdkantoor aan de luchthaven, over The Greenhouse, een omgeving waarin onze mensen samen met klanten businessproblemen kunnen oplossen. Er is ook een Cyberlab, waar onze specialisten klanten kunnen uitnodigingen om de digitale oplossingen van morgen uit te testen.

“Bovendien heeft Deloitte ook verschillende initiatieven geïntroduceerd om innovatie aan te moedigen.”

Wat hebt u het voorbije jaar vooral geleerd over het snel veranderende bedrijfsleven?

VANDENDRIESSCHE. “Dat succes in deze veranderende bedrijfsomgeving niet vanzelf komt voor ondernemers. Het is een combinatie van de juiste strategie, de juiste mensen en uiteraard de juiste adviseurs (lacht), die het verschil maakt.”

Een jaar terug noemde u groei als prioriteit. Is dat gelukt?

VANDENDRIESSCHE. “Deloitte Belgium heeft een groei van meer dan 10 procent gerealiseerd. Groei wordt bij ons vooral gedreven door veranderingen in de maatschappij. Met de complexere en meer gefragmenteerde regelgeving en de impact van de digitalisering en cyberrisico’s is er op dit moment veel werk.”

“Het voorbije jaar kwamen er liefst 900 nieuwe medewerkers bij. We zijn nu met 3500, tegen 2020 zijn we met 4200. We blijven ook zoeken naar overnames.”

K.C.

“De snelheid van de veranderingen zal alleen nog toenemen”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content