Pierre & Vacances kiest voor spreiding

Spreiding is het nieuwe ordewoord bij Pierre & Vacances. De in toeristische logies gespecialiseerde projectontwikkelaar en beheerder mikt vooral op meer luxe en op het zomerseizoen.

Pierre & Vacances heeft een speciale website voor investeerders. Het brede prijsgamma valt daar op. Vanaf 47.000 euro kan men al eigenaar worden van een klein appartement aan de Duitse Noordzeekust. Voor Belgen die het liever dicht bij huis zoeken, is er een vakantiehuisje in Vielsalm voor 74.100 euro. Voor wie er iets warmer bij zit en belang hecht aan architectuur is het schiereiland La Touques aangewezen. De woningen zijn een ontwerp van architect Xavier Bhol. Ze worden aangeboden vanaf 331.000 euro. Wintersportliefhebbers kunnen binnenkort dan weer terecht in een gloednieuw prestigeproject in het hartje van het door de Belgen zeer begeerde vakantieoord Méribel in de Savoie.

Geografische expansie

Gérard Brémond, de stichter van de groep Pierre & Vacances, lanceerde zijn concept van ‘nieuwe eigendom’ 35 jaar geleden. Dankzij de recuperatie van de btw en de vooruitbetaling van de huur, kregen duizenden particulieren met een beperkt beginkapitaal uitgesteld toegang tot de volle eigendom.

De Franse groep is al sinds 1967 aanwezig in de Alpen (Avoriaz), maar pas na de beursgang in 1999 volgde de snelle groei. Ze kocht enkele concurrenten op, onder meer de Nederlandse groepen Gran Dorado (2000) en Center Parcs (2001-2003), het Franse Maeva (2001) en Résidences MGM (2002) en het Belgische Sunparks.

Om zijn verkoop- en verhuurcatalogus (5550 appartementen in 51 residenties) verder aan te vullen, ging Brémond ook partnerships aan met bekende operators, zoals Euro Disney (het megaproject Villages Nature), Accor (Adagio City Aparthotel) en onlangs de Chinese operator HNA Tourism, die ook een participatie heeft genomen in Pierre & Vacances. Er werd ook een joint venture (40/60) opgericht om voet aan de grond te krijgen op de Chinese markt, in het vooruitzicht van de Olympische Winterspelen van 2022 in Peking.

Luxesegment

Pierre & Vacances zorgt niet alleen voor het huurrendement van zijn eigenaars, het biedt hen ook aan de verkoop van hun eigendom te behandelen en hen een meerwaarde te bezorgen, om vervolgens opnieuw te investeren in een of meerdere producten van de groep, in de sneeuw, de stad of aan zee.

De groep waakt over de spreiding van het huurrisico. Om te vermijden dat de aantrekkingskracht van de bergwoningen beperkt blijft tot het sneeuwseizoen, promoot ze sinds enkele jaren de genoegens van een verblijf in de zomer.

Een van de krachtlijnen is dat er nu ook wordt gemikt op het hogere prijssegment. In Méribel bijvoorbeeld, het chique station in het domein van Trois Vallées, bouwt Pierre & Vacances binnenkort midden in het centrum van het historische dorp een residentie met restaurant, bar, theesalon, terras, spa, overdekt zwembad en buitenjacuzzi. In overeenstemming met de locatie wordt de architectuur van de Hévana-residentie klassiek uitgewerkt, met ondermuren in natuursteen en grote houten balkons met uitzicht over de Mont Vallon of de Bozelvallei. De 95 appartementen (2 tot 4 slaapkamers) krijgen wel een moderne inrichting. De ruimere exclusieve flats zijn ondergebracht onder het dakgebinte en hebben een sauna en een haardvuur. De verkoop is net begonnen. De all-inprijzen gaan van 350.000 tot 1.290.000 euro.

Philippe Coulée

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content