Het team van de Universiteit Gent heeft de derde Philip Morris Marketing Award gewonnen. Dat is een prijs waarin studenten van universiteiten en hogescholen een business-case voor één van de Philip Morris-merken uitwerken. Doel ervan is het marketingonderwijs dichterbij de dagelijkse marketingrealiteit te brengen. Deze keer kregen de studenten de opdracht een strategie uit te werken om het Amerikaanse biermerk Miller (eigendom van Philip Morris) te herlanceren op de Belgische markt....

Het team van de Universiteit Gent heeft de derde Philip Morris Marketing Award gewonnen. Dat is een prijs waarin studenten van universiteiten en hogescholen een business-case voor één van de Philip Morris-merken uitwerken. Doel ervan is het marketingonderwijs dichterbij de dagelijkse marketingrealiteit te brengen. Deze keer kregen de studenten de opdracht een strategie uit te werken om het Amerikaanse biermerk Miller (eigendom van Philip Morris) te herlanceren op de Belgische markt. Volgens de jury hadden de UG-studenten Benoit De Backer, Filip De Boeck en Steven Van Belleghem de beste voorstellen. Als beloning krijgen de drie een stage van zes weken in het wereldhoofdkantoor van Miller Brewing Company in Milwaukee. De UG-studenten bleven hun collega's van De Vlerick Leuven Gent School voor Management (goed voor de ' runner up'-positie) en van de Université de Liège voor. De Vlerick-studenten krijgen een vier weken durende marketingopleiding aan het Centre of International Studies van de Wirtschaftsuniversität te Wenen. Het Luikse team mag een stage doen bij drie van de partners van de Philip Morris Marketing Award ( GB, Roularta Media Group en het VBO). Aan de competitie namen meer dan zeventig teams van veertien universiteiten en hogescholen deel. De inzendingen werden beoordeeld op basis van vier criteria: de analyse van de sterkten en zwakten, de voorgestelde marketingstrategie en het actieplan, de creatieve aanpak en de presentatie van de case. De jury werkte in stappen en hield zes teams over die hun case live moesten presenteren voor de jury en voor het publiek."Deze keer was het kwaliteitsverschil tussen de ingediende dossiers minder groot dan vorig jaar," zegt Mark Hofmans ( GfK Europe), die als jurylid bij de preselectie de jongste twee edities kan vergelijken. "Dat betekent een vooruitgang: er waren geen echt slechte cases meer bij. We zien een gelijkschakeling naar boven." Wat hem opviel? "Dat die gasten enorm creatief zijn, ook inzake strategie,... maar soms minder realistisch op budgettair vlak." Hofmans vond voorts dat bepaalde scholen of universiteiten er telkens weer bovenuit steken en de studenten ervan beter voorbereid zijn.Wat de kwaliteit van de toekomstige marketeers betreft, heeft Hofmans geen zorgen. "Het was een plezier om die cases door te nemen. De meeste werken zijn echt degelijk. Sommige ervan zijn absoluut juweeltjes. Ik heb grote hoop voor de marketingwereld als die studenten van vandaag de komende jaren de kans krijgen om hun ideeën uit te werken. De opdracht was trouwens niet gemakkelijk: Miller op de Belgische markt zetten. Het merk heeft dat in de jaren tachtig al geprobeerd, maar zonder succes."Bedoeling is nu dat de voorstellen door Miller Brewing Company onderzocht worden op hun haalbaarheid in de echte markt.