Philip Morris (tabak, voeding, suikerwaren en chocolade) reikt dit jaar voor de tweede keer in België de Philip Morris Marketing Award uit. Voor deze editie schreven zich 476 studenten economie en marketing in. In 159 teams zullen ze zich buigen over de Toblerone-case.
...

Philip Morris (tabak, voeding, suikerwaren en chocolade) reikt dit jaar voor de tweede keer in België de Philip Morris Marketing Award uit. Voor deze editie schreven zich 476 studenten economie en marketing in. In 159 teams zullen ze zich buigen over de Toblerone-case. De bedoeling is dat de teams een driejarig marketingplan uitwerken voor het merk. Ze moeten de verkoop aan het einde van het eerste jaar weten te verdubbelen en dat niveau vasthouden tot het einde van het derde jaar. Het actieplan kan alle elementen van de marketingmix bevatten: van de verpakking, over reclame, sponsoring, pr, tot motivatie van de handel. Het budget voor de consumentencampagne mag niet meer bedragen van 10% van de omzet ( invoiced sales). De vraag luidt: waarom juist Toblerone? De wedstrijdbrochure vermeldt dat het Philip Morris-onderdeel Kraft Jacobs Suchard tevreden is met de ontwikkelingen van de producten op de Belgische markt in het algemeen. Toblerone staat echter vrij zwak. Het merk, dat het vooral moet hebben van een kleine groep trouwe gebruikers, haalt een marktaandeel (chocolade in repen en tabletten) van nog geen 0,4%. De studenten mogen nu hun tanden in het merk zetten. Vorig jaar kozen de organisatoren voor Hollywood-kauwgom, ook al niet zo'n sterk merk uit de Philip Morris-portefeuille. Philip Morris wil door de deelnemers op een echt merk te laten werken het praktische denken stimuleren en creatieve oplossingen stimuleren. Aangezien het om een groepsopdracht gaat, wordt er ook een link gelegd met de praktijk. "Dit soort programma's kan de afstand tussen de academische wereld en de markt verkleinen en synergieën creëren die beide partijen tot voordeel strekken," stelt de onderneming. Aan de wedstrijd nemen studenten deel van dertien hogescholen en universiteiten waar marketing wordt onderwezen ( Ruca, Ufsia, Ehsal, Ephec, Ichec, Vesalius, Vlekho, VUB, LUC-Diepenbeek, Universiteit Gent, De Vlerick School voor Management, HEC Liège en ULG). Een jury zal uit de ingediende projecten zes laureaten kiezen. Die moeten dan op 22 april hun case verdedigen. Het team met de beste score mag twee weken naar de Verenigde Staten. De studenten zullen er prominente marketingprofessionals kunnen spreken en een bezoek brengen aan enkele bedrijven van Philip Morris. Daarnaast mogen ze ook een twee weken durende marketingcursus volgen aan de New York University Business School. Ook de winnaars van de tweede prijs kunnen twee weken naar de New York University Business School. De derde prijs is een één maand durend traineeship. De Philip Morris Marketing Award werd voor de eerste keer georganiseerd in Italië. Dat gebeurde in 1989. Momenteel doen er meer dan zestig universiteiten aan mee.