Peugeot

PSA Group is ondanks een omzetgroei van 28 % in het eerste kwartaal nog altijd heel voorzichtig in zijn vooruitzichten voor het huidige boekjaar. De omzet steeg tot 13,99 miljard euro, ten opzichte van 10,97 miljard in het eerste kwartaal van 2009. Dat is ook niet verwonderlijk, want de groep heeft de afgelopen maanden grote inspanningen geleverd. De lancering in 2009 van de C3 Picasso, C3, 3008 en 5008 heeft daar zeker toe bijgedragen. De groep is goed op weg om de marktaandeelprognose van ACEA dit jaar te kloppen. ACEA verwacht voor de groep een marktaandeel van 13,2 %. In het eerste kwartaal van 2010 bedroeg het marktaandeel...

PSA Group is ondanks een omzetgroei van 28 % in het eerste kwartaal nog altijd heel voorzichtig in zijn vooruitzichten voor het huidige boekjaar. De omzet steeg tot 13,99 miljard euro, ten opzichte van 10,97 miljard in het eerste kwartaal van 2009. Dat is ook niet verwonderlijk, want de groep heeft de afgelopen maanden grote inspanningen geleverd. De lancering in 2009 van de C3 Picasso, C3, 3008 en 5008 heeft daar zeker toe bijgedragen. De groep is goed op weg om de marktaandeelprognose van ACEA dit jaar te kloppen. ACEA verwacht voor de groep een marktaandeel van 13,2 %. In het eerste kwartaal van 2010 bedroeg het marktaandeel alvast 14,6 %. Peugeot zou dankzij de sterke groei van zijn marktaandeel zijn volumes in Europa stabiel moeten kunnen houden, terwijl er voor de markt een terugval van 9 % wordt verwacht. Ook het tweede kwartaal lijkt de goede kant uit te gaan, want het orderboek is goed gevuld, waardoor de groep haar verwachtingen voor het boekjaar kan verhogen. De voorzichtige vooruitzichten verhogen de kans op beter dan verwachte resultaten, ondanks de verhoging van de (operationele) winstverwachting. We geloven dat de groep mogelijk haar vooruitzichten in de loop van het jaar verder zal verhogen. Bovendien is het aandeel ondergewaardeerd met een verwachte koers/boekwaarde van 0,6. Ook op het vlak van EV/ebitda is het aandeel ondergewaardeerd ten opzichte van zijn sectorgenoten (EV/ebitda van 8 ten opzichte van 10,1 voor de sector). De Volkswagen Group telt sinds kort negen merken: Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Scania en Porsche. Dat laatste werd in 2009 ingelijfd. De poging van Porsche om Volkswagen over te nemen, keerde zich tegen de producent van sportwagens, waarbij het moederbedrijf uiteindelijk redding moest brengen. Volkswagen staat heel sterk in de Europese markt, met eind 2009 een marktaandeel van meer dan 20 % voor de hele groep. Het bedrijf wil zich bovendien sterker profileren op de Aziatische markt. VW koopt de technologie van de kleinere voertuigen door onder meer een participatie van 20 % in het Japanse Suzuki te nemen. VW verkocht vorig jaar 1,4 miljoen voertuigen. De groep is al sinds 1985 actief in China en is heel ambitieus. VW wil immers tegen 2018 Toyota als grootste autoproducent ter wereld van de troon stoten. De grootste Europese autoproducent verwacht dan ook dat de Chinese markt tegen 2018 met 75 % zal groeien. Voor India gaat de autobouwer zelfs van een verdubbeling uit. VW investeert daarom 4,4 miljard euro in nieuwe modellen en de uitbreiding van zijn productiecapaciteit in China. Op middellange termijn wil de groep in China meer dan 2 miljoen auto's per jaar verkopen. VW is na een sterk eerste kwartaal in elk geval goed op weg en zal de komende jaren in Azië nog sterk kunnen groeien. VW Group heeft de hoogste marges (ebitdamarge van 8,6 %) van de sector en is met de verschillende merken goed in de markt gepositioneerd. Ook de opkomst in China zal niet onopgemerkt voorbij gaan. VW Group noteert nog altijd onder de boekwaarde en is wat goedkoper dan de sector op het vlak van EB/ebitda (9,2). Volkswagen noteert bovendien aan 11 keer de winst voor 2011.