Natuurlijk wil Peugeot meespelen in het zogenaamde H-segment. Vier jaar geleden lanceerde het daarvoor de 607. Ondertussen zijn er wereldwijd 125.000 exemplaren van verkocht, waarvan 85 procent in West-Europa. Daarmee is Peugeot in deze contreien de best vertegenwoordigde massaconstructeur in het topgamma. Maar om de hoofdrolspelers in het H-segment (BMW, Audi, Mercedes) echt het vuur aan de schenen te leggen, ontbrak het de Peugeot 607 aan een knoest van een dieselmotor. Het dieselgamma piekte met de overigens uitstekende viercilinder 2.2 Hdi, terwijl de topmanager groter e...

Natuurlijk wil Peugeot meespelen in het zogenaamde H-segment. Vier jaar geleden lanceerde het daarvoor de 607. Ondertussen zijn er wereldwijd 125.000 exemplaren van verkocht, waarvan 85 procent in West-Europa. Daarmee is Peugeot in deze contreien de best vertegenwoordigde massaconstructeur in het topgamma. Maar om de hoofdrolspelers in het H-segment (BMW, Audi, Mercedes) echt het vuur aan de schenen te leggen, ontbrak het de Peugeot 607 aan een knoest van een dieselmotor. Het dieselgamma piekte met de overigens uitstekende viercilinder 2.2 Hdi, terwijl de topmanager groter en krachtiger wil. En sinds de PSA- en Ford-groep de handen in elkaar hebben geslagen om samen dieselmotoren te bouwen (zie Trends, 27 januari 2004, blz. 90), beschikken de Fransen over zo'n motor: de V6 van 2,7 liter die al een poosje rondtoert in de Jaguar S-Type (het venerabele Britse merk maakt deel uit van de Ford-groep). Terloops: leuk hoe constructeurs samenwerken maar elkaar toch de loef willen afsteken. Tijdens de voorstelling van deze 607 topdiesel onderstreepten de internationale pr-verantwoordelijken van het merk meermaals dat de 2,7 liter Hdi "in onze versie ietsje beter is dan bij Jaguar." Terecht, dankzij de beroemde deeltjesfilter, die ervoor zorgt dat deze motor qua uitstoot voldoet aan de Euro 4-norm. Meegenomen: de deeltjesfilter vergt pas om de 200.000 kilometer onderhoud. Drie jaar geleden was dat nog om de 80.000 kilometer. De komst van de nieuwe diesel gaat gepaard met een bescheiden facelift: de snoet heeft een grotere luchthapper, helemaal in de lijn van de nieuwe Peugeot-stijl, en de neus is ook drie centimeter langer. Ook aan het interieur werd veel zorg besteed, dat is nu helemaal op niveau voor het topgamma. Want met deze 2,7 turbodiesel kan de Peugeot 607 eindelijk écht meespelen in het segment waarvoor hij werd gebouwd: de klasse waarin diesels minstens 180 pk in het vooronder moeten hebben. Het riante motorkoppel zorgt voor uitstekende acceleraties en hernemingen, bovendien altijd verrassend geluidloos. Op de autoweg gedraagt deze 607 zich als een vliegtuig, want je haalt er zo, én in comfortabele omstandigheden, onbehoorlijke snelheden mee. Maar, belangrijker: de automatische zesbak, de enige versnellingsbak die bij dit model wordt aangeboden, schakelt boterzacht. Zonder ook maar het geringste schokje. Een hele prestaties, want de 607 2,7 Hdi is inderdaad de enige auto in zijn segment met een zesbak, zo'n groot motorkoppel én voorwielaandrijving. Natuurlijk zal deze 2,7 Hdi aanslaan: acht op tien exemplaren van dit model zijn nu al diesels, en deze krachtbron verruimt nu de keuze. Peugeot België schat en hoopt dat deze topversie dit jaar goed zal zijn voor 30 à 40 procent van de 607-verkoop. Waarmee Peugeot eindelijk eens op een serieuze manier kan gaan knagen aan het marktaandeel van Mercedes, Audi en Peugeot in dat hoge H-segment? Jo Bossuyt Jo Bossuyt