Het gaat de Franse constructeurs voor de wind. Een succes dat in niet geringe mate wordt toegeschreven aan de vindingrijkheid van hun designers, die frivole modellen op papier zetten en gretig nieuwe paden bewandelen.
...

Het gaat de Franse constructeurs voor de wind. Een succes dat in niet geringe mate wordt toegeschreven aan de vindingrijkheid van hun designers, die frivole modellen op papier zetten en gretig nieuwe paden bewandelen. Zoals het SW-concept van Peugeot, dat het midden houdt tussen een break en een monovolume. In België is de Peugeot 307 SW de best verkopende break. In Sochaux laten ze er dan ook geen gras over groeien. De nieuwste van het merk, de omstreeks april verwachte 407 berline, wordt heel snel gevolgd door een 407 SW. De klant zal geen maanden hoeven te wachten op de breakversie. Met de 407 staat Peugeot voor een grote uitdaging. Om te beginnen volgt hij een monument in het gamma op: de 406, die niet alleen scoorde als betrouwbare gezinswagen, maar ook in de fleet. Het is vooral in die eerste klantengroep dat het schoentje knelt. Grote middenklassers als de 406, de Renault Laguna of de Ford Mondeo slaan niet meer aan bij de gezinnen. Toch niet meer zoals pakweg vijf à tien jaar geleden. Omdat auto's synoniem zijn met emotie. Gezinnen die ietsje meer van hun auto verlangen, zijn overgestapt naar een monovolume, misschien zelfs een 4x4. Alleen blijft dit segment van groot strategisch belang voor de constructeurs. Peugeot heeft zo zijn eigen manier om die handschoen op te rapen: voortbouwen op het succes waarvan het merk nu proeft. De 407 moest een leuke en vooral heel dynamische auto worden. Een model dat niemand onverschillig laat en in geen geval het predikaat modaal kan krijgen. En dat is de 407 ook geworden: enerzijds herken je er meteen een Peugeot in, anderzijds oogt hij agressiever dan zijn merkgenoten. Vooral dankzij het grote radiatorrooster, dat doet denken aan de snoet van een hongerig roofdier. Van opzij bekeken laten de lange en strakke lijnen zelfs vermoeden dat Peugeot qua design nog een stapje verder wil gaan. Het resultaat is een dynamische en sportief ogende, grote middenklasser. Dat was ook een prioriteit toen de stilisten aan de tekentafel gingen. Het mocht zelfs iets kosten: in vergelijking met voorganger 406 is de kofferruimte kleiner geworden. 407 liter in plaats van 430. Terwijl de 407 qua buitenafmetingen een maatje groter is dan zijn voorganger. Drieëntwintig liter kofferruimte geofferd op het altaar van de vormgeving. Het oog van de klant wil ook wat, ja. Behalve styling en comfort was ook veiligheid en prioriteit. Zo kan de 407 worden geleverd met niet minder dan negen airbags. Nieuw is de klapzak onderaan de stuurkolom, die de knieën van de bestuurder moet beschermen. Maar de grootste primeur zit onder de motorkap. Voor het eerst in dit marktsegment kan de klant kiezen voor een kleine diesel. Klein qua cilinderinhoud, maar groot qua prestaties: de 1,6 liter Hdi die Peugeot samen met Ford (in de C-Max) ontwikkelde, goed voor 110 pk en een koppel van 240 Nm. Meer moet dat niet zijn voor een auto als de 407. Jo Bossuyt