Zeggen dat de nieuwe 207 voor Peugeot een belangrijk model is, dat is een open deur intrappen. Van zijn voorganger, de 206, werden sinds de lancering in 1998 niet minder dan 5,5 miljoen exemplaren gebouwd. En dus ook verkocht. Het kan tellen: het zogenaamde B-segment waarin de 206 zich liet parkeren, vertegenwoordigde vorig jaar zo'n 40 % van de totale Peugeotverkoop. En dat is al zo sinds 2000, met zelfs een piek van 50 % in 2001. Om maar te zeggen dat het B-segment een actieve rol heeft gespeeld in de groei van het Franse merk. Sinds 1997 is de verkoop met zo'n 66 % gegroeid, van 1,2 miljoen naar net geen 2 miljoen auto's vorig jaa...

Zeggen dat de nieuwe 207 voor Peugeot een belangrijk model is, dat is een open deur intrappen. Van zijn voorganger, de 206, werden sinds de lancering in 1998 niet minder dan 5,5 miljoen exemplaren gebouwd. En dus ook verkocht. Het kan tellen: het zogenaamde B-segment waarin de 206 zich liet parkeren, vertegenwoordigde vorig jaar zo'n 40 % van de totale Peugeotverkoop. En dat is al zo sinds 2000, met zelfs een piek van 50 % in 2001. Om maar te zeggen dat het B-segment een actieve rol heeft gespeeld in de groei van het Franse merk. Sinds 1997 is de verkoop met zo'n 66 % gegroeid, van 1,2 miljoen naar net geen 2 miljoen auto's vorig jaar. Kortom: Peugeot rekent op de nieuwe 207 om dat succesverhaal door te trekken, en ervoor te zorgen dat er omzet wordt gemaakt. Dat de fabrieken blijven draaien, en de cashflow niet verslapt. De grote breinen van de constructeur uit Sochaux hebben het zelfs al allemaal becijferd: van de nieuwe Peugeot 207 willen ze er in 2007 meer dan een half miljoen verkopen. Ook in ons land, waar voorganger 206 zich met een vertederende hardnekkigheid in de top vijf van de autoverkoop blijft nestelen. Zo'n 64 procent van de nieuwe 207 moet inderdaad een eigenaar krijgen in West-Europa, Frankrijk niet meegerekend. Argumenten heeft de Peugeot 207 daar alvast voor. Een aangenaam, voorspelbaar en dus veilig rijgedrag. Een verbeterde uitrusting en meer veiligheidsvoorzieningen. Hogere torsiestijfheid en meer aandacht voor geluidsisolatie. Ondertussen ontsnapt de 207 ook niet aan wat ondertussen regel lijkt geworden in autoland: hij is groter dan zijn voorganger. Behoorlijk groter, zelfs: net geen twintig centimeter langer. Waarmee hij amper... 17 centimeter kleiner is dan het volgende model in het Peugeotgamma, de 307. De conclusie ligt voor de hand: de 207 is eigenlijk geen echte opvolger voor de 206, want een stevig maatje groter. Een conclusie die ze ook in Sochaux trokken, want de 206 blijft voor onbepaalde tijd in het gamma. Hoelang precies? Dat wil niemand bij Peugeot kwijt, maar het antwoord ligt voor de hand: zolang het ding lekker blijft verkopen. Afgemeten aan het voorbeeld van de vroegere 205, die ruim vijftien jaar overleefde, kan dat nog een hele poos zijn. Ondertussen zal het gamma van de nieuwe 207 serieus uitwaaieren, want er zijn niet minder dan zeven versies van de berline gepland, met drie of vijf deuren. Prijzen zijn voorlopig alleen bekend voor de instapversie Urban: 13.350 euro voor de 1.4 diesel. Nogal wiedes dat we dat meteen vergeleken met voorganger 206, die met eenzelfde motor in de basisversie 11.750 euro kost. Het verschil van 1600 euro laat vermoeden dat de 207, halverwege mei in de showroom, inderdaad best scherp geprijsd zal zijn. MOTOREN (allemaal viercilinders):Benzine: 1.4 (75 pk/118 Nm), 1.6 16-klepper 90 pk (90 pk/133 Nm) Diesel: 1.4 HDi (69 pk/160 Nm), 1.6 HDi (90 pk / 215 Nm) PRESTATIES: Benzine: 1.4 (top 167 km/u, 0-100 in 15,6 s) 1.6 (top 180 km/u, 0-100 in 12,7 s) Diesel: 1.4 HDi (top 166 km/u, 0-100 in 15,1 s), 1.6 HDi (top 182 km/u, 0-100 in 11,5 s) VERBRUIK (cijfers constructeur):Benzine: 6,4 l en 7 l/100 km Diesel: 4,5 l en 4,8 l/100 km Vormgeving en uitrusting. PPP Ruimte achterin. Jo Bossuyt