De stamvader, zoals in: de Peugeot 206 CC. Kort voor 'coupé-cabriolet', die twee lettertjes. Een auto met metalen klapdak. Zodat je met gesloten dak in een echte coupé zit, en met open dak in een echte cabrio. Misschien denkt u nu wel dat Peugeot het concept niet uitvond. Klopt, Mercedes en Lexus waren eerder. En toch was de 206 CC een stamvader: hij democratiseerde immers het concept. Transponeerde het naar lagere segmenten.
...

De stamvader, zoals in: de Peugeot 206 CC. Kort voor 'coupé-cabriolet', die twee lettertjes. Een auto met metalen klapdak. Zodat je met gesloten dak in een echte coupé zit, en met open dak in een echte cabrio. Misschien denkt u nu wel dat Peugeot het concept niet uitvond. Klopt, Mercedes en Lexus waren eerder. En toch was de 206 CC een stamvader: hij democratiseerde immers het concept. Transponeerde het naar lagere segmenten. Hij was de eerste in een lange rij, want de concurrentie zou volgen. Vandaag hebben ook Renault, Volkswagen, Volvo of Ford hun 'CC', of hoe ze het ding ook noemen. Want die coupé-cabrio, dat is gegeerd wild. Van 2000 tot vorig jaar groeide de Europese markt van 34.200 tot 174.400 exemplaren. En sinds 2001 is Peugeot nummer één in wat intussen een serieus uit de kluiten gewassen niche is. Vorig jaar trok het Franse merk een derde van de markt naar zich toe. Vooral dankzij de 206 CC: in zeven jaar tijd werden er een slordige 377.000 van gebouwd. Kan tellen. Voor zijn opvolger, de 207 CC, zijn de verwachtingen dan ook hoog. De Fransen willen er dit jaar nog 50.000 slijten. Zou best kunnen lukken, verwacht uw dienaar, en we zetten graag op een rijtje hoe we dat motiveren. Zoals, één: esthetisch is de 207 CC een stap vooruit. Het ding hangt lager tegen de grond dan zijn voorganger. De dalende lijn, van achter naar voor, zorgt ervoor dat hij op zijn neus lijkt te steunen, vanuit die hogere achtersteven, wat resulteert in een charmante mix van agressiviteit en oogstreling. Twee: in het vooronder zit nu niet alleen de interessante dieselmotor met roetfilter die we al kenden, de 1.6 HDi van 110 pk, maar ook een gewoonweg verbluffende benzinemotor. We hebben het over de 1.6 turbo die Peugeot in samenwerking met BMW ontwikkelde, en onder meer ook in de Mini te vinden is. Deze viercilinder gooit er bij volle belasting 150 pk uit, maar heeft vooral een maximale trekkracht van 240 Nm die al vanaf ... 1400 toeren onder het gaspedaal wordt geschoven. Daarmee voelt hij zelfs soepeler aan dan veel moderne diesels. Heerlijk rijden, is dat. En hoe de ingenieurs dat voor mekaar kregen? Een combinatie van rechtstreekse inspuiting, variabele klepbediening en een zogenaamde Twin Scroll Turbo die per twee cilinders functioneert. Voor wie het prijskaartje onder de 19.000 euro wil houden, is er nog een modale 1.6 viercilinder benzine van 120 pk. Die, toegegeven, ook prima prestaties uit de longen perst, maar daarvoor veel hoger in de toeren moet gaan. Die ongeëvenaarde soepelheid van de 150 pk-versie heb je hier dus niet. Voorts, meegenomen, punt drie: de 207 is groter dan de 206, en hier resulteert dat in meer kofferruimte, respectievelijk 370 (dicht) en 187 (open) liter. Tot slot, vier, ook een plus: het dakmechanisme is nu volautomatisch. Je moet het dak dus niet langer manueel vergrendelen, zoals bij de 206. De 207 CC staat sinds vorige week in de showroom. Jo Bossuyt