Peter Sellars

Peter Sellars met ‘For an End to the Judgment of God / Kissing God Goodbye’: van vanavond tot zaterdag 22 november, telkens om 19.00 uur, en op zondag 23 november om 20.00 uur in de bottelarij, Delaunoystraat 58, 1080 Brussel. Voorstelling in het Engels met boventiteling in het Nederlands en het Frans. Info: tel. 02 412 70 70, info@kvs.be, www.kvs.be

Ondanks zijn faam is de 46-jarige Amerikaanse regisseur Peter Sellars slechts zelden in België te gast. Zijn komst naar KVS / de bottelarij met ‘For an End to the Judgment of God / Kissing God Goodbye’ is dan ook een theaterevenement van de eerste orde.

Net als in de operaregies waarmee hij zijn wereldreputatie opbouwde, plaatst Sellars in deze theatervoorstelling bestaand tekstmateriaal in een onverwacht contemporaine, politieke context. In een eerste deel brengt acteur John Malpede de tekst ‘Pour en finir avec le jugement de Dieu’ (1947) van de Franse auteur, theatertheoreticus en visionair Antonin Artaud. In dit nooit uitgezonden hoorspel trekt Artaud van leer tegen de orde en de logica, en schuift hij de schreeuw als alternatief naar voren. Artauds eindeloze gedachtestroom loopt uit op een scène waarin God als een defect orgaan uit het stoffelijk overschot van de mensheid wordt weggesneden. Sellars onderneemt geen enkele poging om deze ongrijpbare tekst, door Artaud geschreven na jaren van internering in psychiatrische instellingen, te verklaren. De setting echter waarin hij hem plaatst, geeft Artauds waanzin een duidelijke betekenis. Malpede draaft immers op in de perszaal van het Pentagon als admiraal Stufflebeem, woordvoerder van het Amerikaanse leger tijdens operatie-‘Enduring Freedom’, de codenaam voor de oorlog in Afghanistan. Op een genadeloze manier wordt de oorlogsretoriek aldus ontluisterd.

Na John Malpede treedt actrice Pascale Armand naar voren met een tweede tekst: ‘Kissing God Goodbye’ (1997), een lang gedicht van de Afrikaans-Amerikaanse schrijfster, feministe en burgerrechtenactiviste June Jordan. In elk opzicht is Jordan de antipode van Artaud, en toch is ze het op één punt met hem eens: het is de hoogste tijd om komaf te maken met die onderdrukkende God, in wiens naam zoveel kwaad geschiedt.

Na Brussel is deze productie alleen nog in Rome en New York te zien.

P. Anthonissen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content