Peter Grypdonck (35), de metende manager

Peter Grypdonck (35) werd verleden jaar de eerste niet-familiale directeur van Immoweb, dat residentieel vastgoedaanbod bekendmaakt tegen betaling door de verkoper. Grypdonck stapte over van eBay Belgium en werkte vroeger voor de consultant Bain & Company. De ingenieur, Insead-alumnus en Vlerickboy werd als hoofdverantwoordelijke voor Immoweb aangetrokken om de omzet van het bedrijf van de familie Rousseaux op te krikken. Niet dat er problemen zijn, integendeel. Immoweb boekte in 2008 al een omzet van 11,7 miljoen (4,7 miljoen cashflow), een stijging met 5 miljoen in twee jaar.

Is het niet moeilijk om een omzetstijging te realiseren, terwijl de vastgoedmarkt kabbelt?

PETER GRYPDONCK (IMMOWEB). “Eerlijk gezegd, ik vreesde ervoor. Ik kwam immers op een slecht moment in de vastgoedsector terecht. De markt zakte ineen. Vanaf het vierde kwartaal van 2009 zijn we weer optimistisch. Ik hoor hier niemand klagen. We boekten vorig jaar 20 procent meer omzet. En we willen dat traject voortzetten in 2010.”

U komt van internationale ondernemingen. Aardt het bij een familiebedrijf?

GRYPDONCK. “Dat is een kwestie van goede afspraken. Ik heb voldoende autonomie en moet niet altijd de toestemming vragen aan de familie. We volgen voor 100 procent een eigen strategie voor de marketing, de commerciële uitbouw en IT. Het is overigens niet de bedoeling dat ik de dingen hier radicaal verander. Je pleegt geen revolutie in een bedrijf dat het uitstekend doet.”

Is een internetbedrijf uw ideale habitat als ingenieur?

GRYPDONCK. “Niet direct. Ik gebruik weinig of geen technische ingenieurskennis in mijn job. Met mijn managementvorming spring ik veel verder. Hoewel. Soms is mijn aanpak wel die van een ingenieur, die denkt in termen van data en feiten. Ik ga niet uit van het buikgevoel. Vandaar ook mijn sterke cijfermatige aanpak van de marketing. En het management. Ik wil eerst meten en weten, dan pas beslissen.”

Is het maximum van potentiële bezoekers op een bepaald moment niet bereikt?

GRYPDONCK. “Neen. Het aantal is al met een vijfde gestegen sinds ik hier werk. En er is nog ruimte, zelfs voor een marktleider als Immoweb. Onze onlineconcurrenten kampen met het probleem dat ze nog te veel denken in functie van de print, waarin ze vroeger actief waren. Wij hebben enkel een onlinegeschiedenis en dat vertaalt zich in de aanpak naar de klanten toe.

“Bovendien creëren we zelf ruimte om de omzet te doen stijgen. In de eerste plaats willen we meer inkomsten genereren, door vastgoedgerelateerde advertenties te brengen, over kijkdagen bijvoorbeeld. Begin dit jaar hebben we de reclameregie zelf in handen genomen en dat loopt vlot. We kunnen immers zeer gericht adverteerders zoeken, terwijl we vroeger in een totaalpakket geprangd zaten. We willen de site ook verbreden door informatie aan te bieden in verband met (ver)bouwen en decoratie. Dat kan nieuwe bezoekers en adverteerders uit andere sectoren aantrekken. Ook zullen we bekijken wat we kunnen doen met andere printproducten die we in onze portfolio hebben. Als uitgever van de AutoGids en AutoWereld zouden we bijvoorbeeld de markt van de autoverkopen online kunnen verrijken. Maar dat project is voorlopig nog in de studiefase. Nog in de kinderschoenen staan de tests om in te spelen op mobiel internet. Het is perfect mogelijk om via het net en de gps te kijken welke panden er te koop zijn in de buurt waar je verblijft. Dat schept mogelijkheden.”

Is: directeur van Immoweb

Hobby’s: gezin en mountainbike

H.B.

Onze concurrenten online kampen met het probleem dat ze nog te veel denken in functie van de print, waarin ze vroeger actief waren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content