Personeel in de kijker

HERMAN VERWIMP "We willen de klanten een zorgeloze bouwervaring geven." © K. VAN EXEL

Herman Verwimp, hr-manager bij de bouwonderneming en de projectontwikkelaar Gijbels Group, heeft een verleden in communicatie en marketing. De econoom (55) was onder meer marketingmanager bij Concentra en Uitgeversbedrijf Tijd. Bij de Limburgse bouwgroep is hij ook marketingmanager en directielid. Human resources, communicatie en marketing gaan dan ook hand in hand in het bedrijf.

Gijbels Group, opgericht door Mathieu Gijbels, bestaat uit twee grote divisies. Enerzijds is er Gijbels Construct, waartoe onder meer de bouwpoot Mathieu Gijbels behoort. Anderzijds is er de projectontwikkeling, met bedrijven als Futurn, DwnTwn en Life.nl. Mathieu Gijbels is gespecialiseerd in kantoor- en bedrijfsbouw en begeleidt de klanten in het denken over hun bouwproject en de uitvoering ervan. De medewerkers worden daar grondig op voorbereid.

Herman Verwimp heeft daarvoor een specifieke strategie ontwikkeld. Hij is de bedenker van de campagne ‘De Voordenkers’. Het gaat erom dat bij het aannemingsbedrijf Mathieu Gijbels vooraf wordt gedacht. De werknemers zijn ‘Voordenkers’. Dat betekent in eerste instantie een sterke visibiliteit van de werknemers. Letterlijk. Ze zijn te zien op de bestelwagens van de firma, op de publiciteitsborden op werven en op de website.

Het Voordenkers-concept betekent ook dat medewerkers de klanten een “een zorgeloze bouwervaring geven door alles op voorhand en tijdens de bouw goed ‘voor’ te denken. Zo zal iedereen in het bedrijf een almaar betere Voordenker worden”, was de stelling van Verwimp bij de lancering van het project. Een volledig bouwproject wordt in nauw overleg gerealiseerd. Naast nieuwbouwprojecten richt de groep zich ook op renovatie.

Geen mannenwereld

Het personeel wordt onder impuls van de hr-manager nog op een andere manier in de kijker gesteld. Bij Mathieu Gijbels werkt een dertigtal vrouwen op een totaal van 300 werknemers. Om het beeld dat de bouwsector een mannenwereld is te doorprikken, werden de vrouwelijke medewerkers ingezet in een externe campagne tijdens het EK voetbal van 2016. Vorig jaar liepen ook meisjes uit het buitengewoon secundair onderwijs stage bij het aannemingsbedrijf. Om aan te tonen dat de bouwsector niet louter een ‘harde’ branche is.

Die zichtbaarheid is ook een onderdeel van de employer branding-strategie van de groep. Gijbels Group had lange tijd een zuiver Limburgs imago, maar dat is nu niet meer het geval. In Limburg wordt nog 20 procent van de omzet gedraaid. In 2016 opende Mathieu Gijbels, dat zijn hoofdkantoor in Opglabbeek heeft, een verkoopkantoor in Nijvel en een zetel in Gent.

Herman Verwimp heeft al vaak gewezen op de top-downbenadering van het personeelsbeleid in het bedrijf. “Men moet problemen vooraf signaleren en zelf oplossingen bedenken”, is de boodschap. Het familiale karakter is ook een belangrijk aspect van het bedrijf. Iedereen wordt er met de voornaam aangesproken. De bouwonderneming kent een sterke groei. In 2015 en 2016 haalde ze een omzet van 76 miljoen euro. Voor 2018 wordt ernaar gestreefd de kaap van de 100 miljoen euro te overschrijden met organische groei.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content