Dat je leven pas echt begint aan veertig ? Het is een gezegde dat Limburger Paul Gerard (41j.) alvast niet zal tegenspreken. Gerard doorzwom al heel wat watertjes, maar deze keer wil hij een definitieve richting inslaan. Hij stichtte zijn eigen communicatiebureau ( Gerard & Co). Een bureau zoals er zoveel zijn ? "Ik mik, naast de grote firma's, wat graag op de kmo's," zegt hij. "Omdat daar nog het meest werk aan de winkel is. Kleine bedrijven beseffen toch zo weinig dat communicatie in de brede zin van het woord een essent...

Dat je leven pas echt begint aan veertig ? Het is een gezegde dat Limburger Paul Gerard (41j.) alvast niet zal tegenspreken. Gerard doorzwom al heel wat watertjes, maar deze keer wil hij een definitieve richting inslaan. Hij stichtte zijn eigen communicatiebureau ( Gerard & Co). Een bureau zoals er zoveel zijn ? "Ik mik, naast de grote firma's, wat graag op de kmo's," zegt hij. "Omdat daar nog het meest werk aan de winkel is. Kleine bedrijven beseffen toch zo weinig dat communicatie in de brede zin van het woord een essentieel beleidsinstrument is. Je kan een schitterend product in huis hebben, of kwaliteitsvolle mensen, maar als je niet weet te dialogeren met je eigen mensen of met de buitenwereld ben je verkeerd bezig." In zijn kantoor, hartje Beringen, heeft Paul Gerard meteen twee medewerkers in dienst genomen. Omzetcijfers ? Daar is het, na vijf maanden, nog veel te vroeg voor. Referenties bij bedrijven ? Houdt hij ook liever achter de kiezen, al laat hij na enig aandringen de naam Volkswagen in Vorst vallen. "Communicatie kan veel vormen aannemen," zegt Paul Gerard. "Voor kmo's werk ik het liefst aan een totaalconcept. Dit wil zeggen dat er eerst een audit plaatsvindt (om de behoeften te kennen), dat er vervolgens een actieplan wordt opgesteld, een plan dat tenslotte gedurende een lange periode wordt begeleid. Een recente studie van de KU-Leuven heeft aangetoond dat kmo's nog te huiverachtig staan tegenover extern advies. Veel bedrijfsleiders denken ook aan een heel dure operatie. Met mijn bedrijf mik ik op een sociale retributie : het prijskaartje wordt bepaald in functie van de omzet van een bedrijf." Paul Gerard heeft al lang iets met "communicatie". Na zijn studies Communicatiewetenschappen aan de VUB kon hij zijn "wijsheid" meteen ten dienste stellen van René Van Hamel, de toenmalige PVV-burgemeester van zijn geboortestad Beringen. Paul Gerard zou nog een tijdlang in een "blauw spoor" verder lopen. Tussen 1982 en 1985 was hij persattaché van toenmalig Defensieminister Freddy Vreven, een leerschool die kan tellen. "Ik heb altijd zijn onschuld staande gehouden," zegt Gerard, "en de tijd heeft me alleen maar gelijk gegeven." Na het kabinet-Vreven, volgde het kabinet van federaal minister Jacky Buchmann, waar opnieuw de functie van woordvoerder wachtte. Headhunters hadden intussen Paul Gerard in hun adressenbestand opgenomen, en dat leidde tot overstapjes naar achtereenvolgens Looza en Interbrew. Tussen 1987 en 1989 was hij bij de Leuvense brouwersgroep actief in een pr-functie, tussen 1989 en 1994 was hij er communicatiedirecteur. Na een jaar "sabbatical" neemt de Limburger en vader van twee jonge zonen nu een nieuwe start. Zijn hobby's ? Paul Gerard : "Mijn kinderen, dat is mijn passie én mijn hobby." PAUL GERARD (GERARD & CO) Wil kmo's leren communiceren.