Het verhaal van de California begon in de jaren vijftig, toen mensen begonnen te dromen van avontuur en onbekende bestemmingen. In een zo groot mogelijke vrijheid: met de auto dus. Dat kon met het busje van Volkswagen, dat ook als kampeerauto kon worden uitgerust. Vorig jaar bouwde Volkswagen zowat 18.000 exemplaren van het model, dat ondertussen de California heet. We trokken eropuit met de opgefriste versie 6.1.

Een echte camper is de California niet, want er is geen douche of een toilet aan boord. Daartegenover staat zijn grote voordeel: je rijdt niet met een mastodont, maar met een voertuig dat de afmetingen van een compacte bestelwagen heeft. Wie wel eens door de enge straatjes in het zuiden van Frankrijk rijdt, weet wat we daarmee bedoelen. Bovendien komt de California 6.1 tegemoet aan een nieuwe vorm van kamperen: glamping, een samentrekking van camping en glamour. Dat is kamperen op een camping met luxueuze voorzieningen, in een ruime tent of in de California zelf, dankzij een achterbank die zich in een mum van tijd laat omtoveren tot een groot bed. Op zulke kampeerterreinen hebben de bezoekers vooral toegang tot de kraaknette, moderne sanitaire infrastructuur ter plaatse. Het neemt niet weg dat je onderweg in de California ook een eitje kunt bakken, op het kleine maar handige keukenblokje. Het is zelfs mogelijk waar dan ook te overnachten in de auto. Ook als de kinderen mee zijn: die kunnen terecht in een tent die handig verwerkt zit in het dak. Er is dan plaats voor vier personen.

Heb je de daktent niet nodig, dan kun je zelfs discreet kamperen in dorpen waar echte kampeerauto's en mobilhomes niet welkom zijn, want technisch is de California een bestelwagen. Je mag dan niet antwoorden als de politie komt aankloppen om te zien of achter die gordijntjes iemand ligt te slapen. Een andere troef is dat de California 6.1. eigenlijk een speciale versie van de Transporter is, en dus ook als een gewoon transportmiddel voor grote gezinnen kan worden gebruikt.

De turbodieselmotor van 2 liter zorgt met zijn 199 paarden en maximale koppel van 450 Nm voor een soepele rijstijl, ook als het bergop gaat. In de tank gaat 70 liter diesel, en daarmee raak je makkelijk meer dan duizend kilometer ver. Perfect om te reizen dus.

Volkswagen California

Motor

4-cilinder, turbodiesel, 199 pk

Max. koppel 450 Nm

Prestaties

Top: 190 km/u

0-100 km/u in 11,1 sec.

Normverbruik: 9,1 liter/100 km

Emissie: 195 gr CO2/km

Instapprijs

49.250 euro

+ : Polyvalent

- : Duur

Driemaal California

1 De California kreeg een forse digitale upgrade. Hij is niet alleen geconnecteerd, maar zit ook vol elektronische rijhulpmiddelen. De bestuurder kan zowat alles bedienen via een aanraakscherm, zoals de verwarming. Een leuke gadget is de nieuwe Sunrise-functie, die de intensiteit van de led-lichtjes in het plafond regelt. Je kunt die zo instellen dat ze heel langzaam harder gaan schijnen, om je rustig en geleidelijk te wekken.

2 Omdat kampeerterreinen vaak golven, is de nieuwe California uitgerust met een systeem dat ervoor zorgt dat de auto perfect vlak geparkeerd staat. Met cijfertjes boven de binnenspiegel wordt de hellingsgraad aangegeven zodat het bed perfect waterpas staat.

3 De nieuwe California is ook uitgerust met een keukenblok, dat een kookvuurtje en een kleine koelkast bevat. Waarom is dat het geval, als er geen sanitair aan boord is? De verklaring is deels administratief: met een keukenblok wordt de California 6.1. beschouwd als een volwaardige kampeerauto. Die valt in de meeste landen rekenen onder een gunstigere fiscaliteit.