Het verhaal van de California begon in de jaren vijftig, toen mensen begonnen te dromen van avontuur en onbekende bestemmingen. In een zo groot mogelijke vrijheid: met de auto dus. Dat kon met het busje van Volkswagen, dat ook als kampeerauto kon worden uitgerust. Vorig jaar bouwde Volkswagen zowat 18.000 exemplaren van het model, dat ondertussen de California heet. We trokken eropuit met de opgefriste versie 6.1.
...

Het verhaal van de California begon in de jaren vijftig, toen mensen begonnen te dromen van avontuur en onbekende bestemmingen. In een zo groot mogelijke vrijheid: met de auto dus. Dat kon met het busje van Volkswagen, dat ook als kampeerauto kon worden uitgerust. Vorig jaar bouwde Volkswagen zowat 18.000 exemplaren van het model, dat ondertussen de California heet. We trokken eropuit met de opgefriste versie 6.1. Een echte camper is de California niet, want er is geen douche of een toilet aan boord. Daartegenover staat zijn grote voordeel: je rijdt niet met een mastodont, maar met een voertuig dat de afmetingen van een compacte bestelwagen heeft. Wie wel eens door de enge straatjes in het zuiden van Frankrijk rijdt, weet wat we daarmee bedoelen. Bovendien komt de California 6.1 tegemoet aan een nieuwe vorm van kamperen: glamping, een samentrekking van camping en glamour. Dat is kamperen op een camping met luxueuze voorzieningen, in een ruime tent of in de California zelf, dankzij een achterbank die zich in een mum van tijd laat omtoveren tot een groot bed. Op zulke kampeerterreinen hebben de bezoekers vooral toegang tot de kraaknette, moderne sanitaire infrastructuur ter plaatse. Het neemt niet weg dat je onderweg in de California ook een eitje kunt bakken, op het kleine maar handige keukenblokje. Het is zelfs mogelijk waar dan ook te overnachten in de auto. Ook als de kinderen mee zijn: die kunnen terecht in een tent die handig verwerkt zit in het dak. Er is dan plaats voor vier personen. Heb je de daktent niet nodig, dan kun je zelfs discreet kamperen in dorpen waar echte kampeerauto's en mobilhomes niet welkom zijn, want technisch is de California een bestelwagen. Je mag dan niet antwoorden als de politie komt aankloppen om te zien of achter die gordijntjes iemand ligt te slapen. Een andere troef is dat de California 6.1. eigenlijk een speciale versie van de Transporter is, en dus ook als een gewoon transportmiddel voor grote gezinnen kan worden gebruikt. De turbodieselmotor van 2 liter zorgt met zijn 199 paarden en maximale koppel van 450 Nm voor een soepele rijstijl, ook als het bergop gaat. In de tank gaat 70 liter diesel, en daarmee raak je makkelijk meer dan duizend kilometer ver. Perfect om te reizen dus.