Zoals iedereen mag ook de autojournalist af en toe eens plezier beleven aan zijn baan. We reden bij BMW dus maar eens naar buiten met de M4 CS. Dat is een speciale versie van de BMW M4: nog sportiever, agressiever, extremer dan de gewone M4, die eigenlijk ook al een schicht is. De afkorting CS staat voor ' competition sport'. Kortom: deze versie van de M4 is bedoeld om op het circuit mee te aan stoeien. Daarom is hij zo'n 75 kilo lichter dan de M4. Die afslanking verwezenlijkte BMW vooral d...

Zoals iedereen mag ook de autojournalist af en toe eens plezier beleven aan zijn baan. We reden bij BMW dus maar eens naar buiten met de M4 CS. Dat is een speciale versie van de BMW M4: nog sportiever, agressiever, extremer dan de gewone M4, die eigenlijk ook al een schicht is. De afkorting CS staat voor ' competition sport'. Kortom: deze versie van de M4 is bedoeld om op het circuit mee te aan stoeien. Daarom is hij zo'n 75 kilo lichter dan de M4. Die afslanking verwezenlijkte BMW vooral door veel koolstofvezel te gebruiken, maar je merkt het ook aan details. Zoals de deuren: die trek je niet dicht met een handvat, maar met een riempje. Heel vervelend bij dagelijks gebruik, omdat we de auto op een smalle oprit parkeerden en we de deur bij het uitstappen onvoldoende konden vasthouden om contact met de genadeloze betonnen afsluiting zeker te vermijden. Onder de kap is de motor anders afgesteld. In de M4 CS stalt hij dertig paarden meer onder de rechtervoet, goed voor een vermogen van 460 pk. De maximale trekkracht is ook opgesmukt en haalt nu 600 newtonmeter. Op de openbare weg gaan rijden met de M4 CS is dan ook hengelen naar een afspraak bij de politierechter. Dit stel wielen ontplooit een fenomenaal acceleratievermogen. Wie plankgas durft te gaan, stuwt de M4 CS in minder van 4 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur. Al even indrukwekkend is de wegligging. Met zijn speciale racebanden kleeft deze BMW tegen het asfalt, maar bij regenweer laat hij snel merken dat dit rubber niet bedoeld is voor een nat wegdek. Regenweer is dan ook de enige omstandigheid waarin tot uiting komt dat de M4 CS niet geschikt is voor dagelijks gebruik. Schijnt het zonnetje, dan valt het allemaal best mee om met een maximale snelheid van 50 kilometer per uur de zondagse stad in te trekken om koffiekoeken te gaan kopen. Anders dan wat je verwacht van zo'n brutale speer, valt het comfortniveau best mee. Het gemiddelde verbruik kun je met enige discipline beperken tot 8,7 liter, wat wij voor deze heerlijke test niet lang volhielden. De M4 CS is behoorlijk exclusief. BMW bouwde er maar drieduizend exemplaren van. Toch vinden we de extra prijs van zowat 35.000 euro in vergelijking met de gewone M4 er ietwat over.