Pechverhelping voor gebouwen

Lieven Desmet Lieven Desmet is redacteur bij Trends.

Vastgoedonderhoud en vastgoedkeuring? Habit-Assist beant-woordt aan een behoefte, zo blijkt. Het bedrijfje denkt hardop na over een Vlaamse spreiding.

“Als ik het aantal faillissementen tel dat in dekrant verschijnt, ben ik blij dat ik twee jaar geleden het roer omgooide en met Habit-Assist ben begonnen,” zegt Danny Heylen (43). Toen hij als zelfstandige in de bouw- en renovatiesector de grote bouwondernemingen zag naderen, besefte hij dat het tijd was om andere horizonten te verkennen. “Door het gebrek aan betaalbare bouwgrond komen steeds meer bouwondernemingen in het vaarwater van de renovaties terecht.” En te veel vis in hetzelfde water zorgt voor botulisme.

Heylen, sinds zijn veertiende actief in de bouwsector, is een ‘handige Harry’ die door buren en vrienden werd opgebeld om tal van probleempjes op te lossen. “En daar ligt het fundament van Habit-Assist,” zegt hij.

Zijn in 2001 opgerichte bedrijfje, dat voorlopig vanuit Kontich alleen opereert in de provincie Antwerpen, is actief in vastgoedkeuring en vastgoedonderhoud. Onder de poot Vastgoedkeuring kunt u op hem een beroep doen bij de aanschaf van een woning. In een uur of twee doorkruist hij uw toekomstige woonst en maakt hij een rapport van de – al dan niet verborgen – gebreken én van de geschatte kostprijs om die te herstellen.

Een tweede, belangrijker poot van het bedrijf is Vastgoedonderhoud. Voor een jaarlijks hernieuwbaar lidmaatschap (tussen de 52 en de 215 euro) weet u zich verzekerd van een pechdienst voor woning of bedrijf. Een defecte boiler, een verstopt toilet, een op hol geslagen airco en een doldraaiend telefoonnetwerk: Heylen weet de problemen op te lossen. Vandaag telt het bedrijf 425 leden, waarvan bijna de helft bedrijven.

Habit-Netwerk over heel Vlaanderen

Habit-Assist is een verhaal van aaneenschakelingen. Het begon met de keuringen van huizen voor vrienden en kennissen. Zodra hij de gebreken van een woning had aangetoond, kwam daar nogal vaak de vraag uit voort of hij de boel ook kon herstellen.

“Na een tijd stelde ik echter vast dat ik mensen moest aanwerven om aan de vraag te kunnen voldoen,” zegt Danny Heylen. “Maar dat betekende meteen ook dat ik die uren en vervoerskosten moest beginnen aan te rekenen, anders kwam ik zelf niet meer uit de kosten. Dus madame Janssens die mij om de haverklap belde voor een kapotte lamp of een lekkende goot, moest plots een serieus bedrag meer betalen. De mensen die aan de basis lagen van Habit-Assist haakten af. Daarom bedacht ik het lidmaatschapsysteem. En toegegeven, het is een beetje afgekeken van de VAB.”

Heylen komt blijkbaar tegemoet aan een behoefte. Op een jaar tijd is het ledenaantal ruim verdubbeld. Bovendien tekenden 95 van de 100 bedrijven die zich in het eerste jaar lid maakten opnieuw in. Toch is Heylen beducht voor een te snelle groei. “Als ik wil, heb ik morgen meteen tweehonderd leden bij, maar dat kan mijn organisatie nu niet aan. Ik wil niet over mijn eigen voeten struikelen.”

De start van het bedrijf werd enigszins bemoeilijkt door het onverwachte overlijden van zijn vriend-vennoot, en de moeizame afhandeling van de erfenisperikelen met diens voogden, een operatie die ei zo na uitmondde in een faillissement. “Dat is ook te zien aan de cijfers uit de balans, maar sta me toe dat ik die kwestie liever niet meer aanhaal. Ik weet waar ik sta en waar ik naartoe wil. En ik geniet daarbij ook het vertrouwen van mijn bank,” klinkt het zelfverzekerd. “Tussen nu en vijf jaar zou ik graag een Habit-Assist-netwerk uitbouwen, verspreid over Vlaanderen.”

Lieven Desmet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content