Paul Cornelisse (49) ‘Een bank overtuigen betekent toch wat’

Paul Cornelisse was vijf jaar countrymanager voor de outsourcingconsulent EquaTerra in Nederland toen hij bij Cegeka begon in de nieuwe functie van managing director outsourcing. Cegeka heeft zijn outsourcingactiviteit ondergebracht in een aparte divisie, met een eigen winst- en verliesrekening. “We kunnen nu echt vanuit één hand de hele dienstverleningsketen aan de klanten invullen, van architectuur tot servicedesk”, zegt Cornelisse, een handelswetenschapper met een MBA van Nyenrode University.

PAUL CORNELISSE. “Outsourcing is een groeimarkt voor middelgrote partijen in Nederland. Ik ken de markt zeer goed en Cegeka heeft er grote ambities. Cegeka Nederland heeft vandaag 300 mensen, vooral in informaticadiensten voor woningbouwverenigingen en de zorgsector. Maar we zijn er nog niet heel bekend. Met Cegeka Outsourcing kunnen we ons profileren en harder groeien.”

U was ooit algemeen directeur voor de outsourcingtak van de Nederlandse Post, later businessunitmanager outsourcing bij Siemens. Waarom Cegeka?

CORNELISSE. “Ik wou echt bij een middelgroot bedrijf. Het leuke aan Cegeka is dat de omzet groot genoeg is om je te meten met grote professionele partijen en klein genoeg om je nog entrepreneur te laten zijn. Ik ken Cegeka al sinds 2006, toen ik een klant adviseerde over een aanbesteding.”

Hoe lopen de zaken?

CORNELISSE. “Dit jaar maken we iets minder dan 50 miljoen omzet (25 % groei) met een eigen ploeg van ongeveer 300 en nog eens indirect ongeveer 100 mensen die we delen met de andere afdelingen binnen Cegeka. We hebben ongeveer 30 klanten op contracten van drie tot zeven jaar. In het voorbije jaar hebben we in Nederland twee banken als klant gewonnen. Daaronder NIBC Bank. Als redelijk onbekende partij een bank overtuigen, dat betekent wel wat. We implementeren die contracten tegen Kerstmis en begin volgend jaar. De deal met Aviapartner is ook voor vijf jaar verlengd en uitgebreid, dit keer zonder IBM, ondanks de vragen over hun positie in Zaventem.”

Wordt outsourcing geen routinebusiness?

CORNELISSE. “Aan de technische kant wel. Die wordt steeds meer industrieel. Bij de klant blijft outsourcing een bijzonder grote verandering, met heel andere eisen aan de capaciteiten en vaardigheden van het personeel. De rol van Cegeka wordt steeds meer die van service-integrator.”

Wat is de impact van de groeivertraging?

CORNELISSE. “Je ziet klanten nu al voorzichtiger worden en zelf minder mensen aannemen. Ze vragen dan om meer mensen bij jou. We moeten met de klant meebewegen. Dat is de stiel. Als IT-dienstverlener kan je op korte termijn omzet verliezen door je klanten te helpen, maar op lange termijn business bij krijgen.”

Een paar directeuren heeft aandelen van Cegeka gekocht. U niet.

CORNELISSE. “Ik zou het graag willen, absoluut, maar ik heb het geld niet. Ik heb vier studerende kinderen, drie op kamers, één in het buitenland. Dat is niet goedkoop.”

Met Cegeka is het een ander leven?

CORNELISSE. “Ik ben nu twee tot drie dagen per week in Brussel of Hasselt. Dat deed ik als consultant ook. Als ik ‘s avonds niet terugga naar Utrecht, neem ik gewoon een hotelkamer.”

Nog vrije tijd?

CORNELISSE. “Sport is een uitlaatklep. Daar ben ik bij Cegeka met mijn neus in de boter gevallen. Ik ben een heel fanatieke wielrenner en hier zijn meer dan 150 actieve toerwielrenners.”

B.L.

“We moeten met de klant meebewegen. Dat is de stiel”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content