PATRICK DE SCHUTTER (52): ‘HET IS MEER IN DE LUWTE WERKEN’

In ondernemerskringen werd de naam van Patrick De Schutter jarenlang geassocieerd met familiale bedrijven. De Schutter, die master in de handelswetenschappen is, richtte mee het Instituut voor het Familiebedrijf op. Hij werkte ook mee aan belangrijke boeken over familiebedrijven, waaronder Hoe succesvol is uw familiebedrijf? Bij Deloitte hield hij zich jarenlang bezig met financiële audits, onder meer bij familiale ondernemingen.

Sinds een jaar is De Schutter partner van het Brusselse team van Spencer Stuart, een van de topspelers op de markt van de executive search. Dat is een andere wereld dan die van de bedrijfsaudits. “Het eerste jaar heb ik veel geleerd. Ik moest de searchsector proberen te doorgronden”, zegt hij. “We zoeken leden van de raad van bestuur, CEO’s, CFO’s of leden van het auditcomité. Het is anders werken dan de 29 jaar daarvoor. Mensen blijven de aanspreekpunten en het is dezelfde habitat als vroeger, maar ik moet nu werken vanuit een andere invalshoek.”

Wat bedoelt u met een andere invalshoek?

PATRICK DE SCHUTTER. “Bij Deloitte werkten mijn medewerkers en ik als commissarissen voor vennootschappen en moesten we de rekeningen controleren en certifiëren voor drie jaar. Nu zijn die bedrijven nog altijd de opdrachtgevers, maar het is meer in de luwte werken. En het is een totaal andere opdracht. Je krijgt een searchopdracht en je moet met vijf tot zeven topkandidaten naar een klant stappen. Die zijn niet altijd gemakkelijk te vinden.”

Liggen de eisen van de bedrijven ten opzichte van de headhunters te hoog?

DE SCHUTTER. “De eisen liggen hoog. Daarom komen bedrijven ook aankloppen bij spelers als Spencer Stuart. Maar de kandidaten zijn niet ten overvloede aanwezig. Onlangs moesten we de voorzitter van een Bel-20-bedrijf zoeken. Het moest iemand zijn met een uitgebreid netwerk, die kennis van de sector heeft, verschillende talen spreekt en internationale ervaring heeft. Bovendien vragen bedrijven ook meer en meer vrouwen, in overeenstemming met hun diversiteitsbeleid.”

Kunt u in die zoektocht niet putten uit een internationale pool?

DE SCHUTTER. “Dat doen wij ook. Wij zijn een wereldwijd geïntegreerd bedrijf en dus heeft iedere consultant toegang tot de opdrachten waaraan elders wordt gewerkt. Je kunt een goed zicht krijgen op wat leeft bij de kandidaten. Dat is ook belangrijk, want bedrijven zijn zeer veeleisend geworden. Het voorbeeld dat ik daarnet gaf, en waaruit blijkt dat we veel criteria moeten hanteren, komt vaak voor. Bedrijven denken ook langer na over het toptalent dat ze willen aantrekken.”

Richt u zich bij Spencer Stuart op bepaalde sectoren? Sluiten die aan bij uw vroegere activiteiten?

DE SCHUTTER. “Ik doe de search in de sector van de business- en de professional services. Dat zijn opdrachten van grote advocatenkantoren, maar ook consultants als Bain en McKinsey. Maar ook de wereld van de familiebedrijven is nooit ver weg. Ik houd me ook bezig met de overdracht van leiderschap in familiebedrijven.”

A.M.

“Bedrijven denken langer na over het toptalent dat ze willen aantrekken”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content