België heeft nog altijd een achterstand in e-commerce. Verkoop via het internet maakt slechts een paar procenten van ons bruto binnenlands product uit. Daarmee ligt ons land ver achter op de Europese koploper Groot-Brittannië, maar ook op ons naaste buurland Nederland. BeCommerce is een van de organisaties die elektronische handel wil sti-muleren. Patricia Ceysens is sinds vorige zomer de voorzitter van deze beroepsorganisatie van bedrijven die in België producten of diensten verkopen via internet, catalogus of post. De gewezen Vlaamse minister van Economie is ook nog Vlaams Parlementslid voor Open Vl...

België heeft nog altijd een achterstand in e-commerce. Verkoop via het internet maakt slechts een paar procenten van ons bruto binnenlands product uit. Daarmee ligt ons land ver achter op de Europese koploper Groot-Brittannië, maar ook op ons naaste buurland Nederland. BeCommerce is een van de organisaties die elektronische handel wil sti-muleren. Patricia Ceysens is sinds vorige zomer de voorzitter van deze beroepsorganisatie van bedrijven die in België producten of diensten verkopen via internet, catalogus of post. De gewezen Vlaamse minister van Economie is ook nog Vlaams Parlementslid voor Open Vld. "E-commerce groeit hier nu gelukkig jaar na jaar erg sterk, met dubbele cijfers. Het is wel belangrijk dat het geen eenrichtingsverkeer wordt, waarbij Belgen voornamelijk bij buitenlandse webshops kopen. Grensshoppen via het internet is bijzonder gemakkelijk." PATRICIA CEYSENS. "Nu zijn het er 237. Dat is een forse stijging. Deels omdat we bestaande webshops hebben kunnen overtuigen, maar ook omdat er veel nieuwe internetwinkels worden opgestart. Het profiel van de leden varieert. Er zitten grote spelers tussen zoals 3-Suisses en Zalando. Vaak gaat het om Belgische afdelingen van gerenommeerde buitenlandse webwinkels of webshops van klassieke retailers, zoals Delhaize. Daarnaast zijn er ook een pak lokale, kleinere en gespecialiseerde webshops. Die kmo's richtten zich vaak op een niche: zwangerschapskledij, kinderschoenen, ruitersportartikelen..." CEYSENS. "De organisatie is sterk geprofessionaliseerd. De vorming voor starters is voort uitgebouwd, maar we hebben vooral meer energie gestoken in ons kwaliteitslabel. De procedure is versneld, maar de criteria zijn even streng gebleven. Webwinkels die ons label willen halen, moeten aan juridische, technische en deontologische eisen voldoen." CEYSENS. "Het gaat inderdaad vaak om grensoverschrijdende materie. Daarom hebben we vorig jaar samen met onze Nederlandse tegenhanger Thuiswinkel.org en andere organisaties uit Frankrijk, Italië en Scandinavië een Europese koepelfederatie opgericht. Met de European E-Commerce Association zullen we daardoor ook voldoende het Europese niveau kunnen sensibiliseren." CEYSENS. "Mobiel shoppen zal de komende jaren hier doorbreken, net zoals in andere landen. We zullen niet enkel via de computer dingen kopen, maar ook via onze smartphone en tablet. Webwinkels moeten daarop inspelen. "Los daarvan is er nog veel marge in het segment van de traditionele huishoudelijke boodschappen. Eigenlijk shopt de Belg vooral voor niet-routineaankopen online. De gebruikelijke trip naar de supermarkt wordt nog altijd fysiek gemaakt. Dat is een beetje vreemd, want dat is net een repetitieve taak die online veel sneller kan worden afgehandeld. Groot-Brittannië staat daarin een stuk verder. Daar handelt bijvoorbeeld de grote keten Tesco er al erg veel bestellingen voor boodschappen via het internet af." S.F."We zullen niet enkel via de computer dingen kopen, maar ook via onze smartphone en tablet. Webwinkels moeten daarop inspelen"