Met themapatés strikt de Zwalmse patéproducent Debo de door hormonen en overtollige calorieën geplaagde consument.
...

Met themapatés strikt de Zwalmse patéproducent Debo de door hormonen en overtollige calorieën geplaagde consument."Er zijn massa's boerenpatés op de markt. Om de verkoop op te krikken, moet je er een evenement rond weven. We zijn van plan elke maand met een nieuw thema uit te pakken". Zaakvoerder Lieven Hutse van de nv Debo uit Zwalm pakt sinds vier jaar uit met "themapatés" op de slabakkende markt van snijcharcuterie. Die themapatés vormen reeds een vijfde van de 50 miljoen frank grote omzet vorig jaar. Een omzet die na de boom begin jaren negentig lichtjes blijft stijgen. De jongste themapaté is een druiventros, want september was de oogstmaand voor de wijnranken. De vorige bereiding was de "voetbalpaté Euro '96", een halve bal in een terrine, naar aanleiding van het voetbalkampioenschap. "Die wordt nog steeds gemaakt. We hebben het dubbele verkocht van wat we hadden verwacht". Met Pasen krijgt paté de vorm van een paasei, met Kerstmis versieren kerstmannen de vleesbereiding. Het thema verandert maar de smaak blijft constant : "Zwalmse boerenpaté" uit de Vlaamse Ardennen, één van de bekendste Belgische streken waar paté wordt gemaakt. Het vlees wordt bovendien verpakt in gedecoreerde, op maat gemaakte keramieken potten. "90 % van onze productie wordt geëxporteerd, voornamelijk naar Frankrijk. Belgische paté staat hoog aangeschreven in het buitenland. Maar we krijgen steeds meer tegenwerk van Franse concurrenten. Zij kopiëren onze producten en brengen ze aan dumpingprijzen op de markt".Andere exportlanden zijn Duitsland, Spanje, Nederland. De verkoop gebeurt steeds via agenten en groothandelaars. Ook de 10 % in België wordt verkocht via groothandelaars, waarlangs een deel nog eens naar het buitenland verdwijnt. De Zwalmse paté belandt uiteindelijk in de toonbank bij de speciaalzaak en de slager. Een merknaam heeft Debo niet, het etiket "boerenpaté" zorgt voor de verkoop. "Aan grootwarenhuizen willen we niet leveren. Het volume is geen probleem, maar onze eisen liggen elders."Want de 100 %-familiezaak mikt, in tegenstelling tot de grootschalige producenten, op ambacht en kwaliteit. De nv Debo werd 20 jaar geleden opgericht door Willy De Boom ; dochter Marijke en schoonzoon Lieven Hutse zijn vandaag de zaakvoerders. Flexibiliteit is één van de troeven van de negen werknemers, waarvan vijf familieleden. Debo maakt jaarlijks 600 ton paté, bestellingen tot (minimum) 20 kilo vormen geen bezwaar. "De prijzen zijn daarom niet duurder." LIEVEN HUTSE (DEBO NV) Originaliteit in een concurrentiële markt.