Geen Trends Gazellenverkiezing in Oost-Vlaanderen zonder Omega Pharma. De beursgenoteerde verdeler van voorschriftvrije gezondheidsproducten mag voor het derde jaar op rij de titel Trends Gazellen Ambassadeur in ontvangst nemen, en deze keer is dat in de categorie grote bedrijven. "En er is nog plaats in de trofeeënkast," zegt een strijdvaardige Marc Coucke, de topma...

Geen Trends Gazellenverkiezing in Oost-Vlaanderen zonder Omega Pharma. De beursgenoteerde verdeler van voorschriftvrije gezondheidsproducten mag voor het derde jaar op rij de titel Trends Gazellen Ambassadeur in ontvangst nemen, en deze keer is dat in de categorie grote bedrijven. "En er is nog plaats in de trofeeënkast," zegt een strijdvaardige Marc Coucke, de topman van Omega Pharma. Het bedrijf heeft dankzij een sterk vierde kwartaal zopas zijn jaardoelstellingen voor 2003 kunnen bevestigen - geconsolideerd 736 miljoen euro omzet en ongeveer 2,75 euro netto courante winst per aandeel. "De interne groei bedroeg in het vierde kwartaal 15 %. Dat betekent dat we vijfmaal zo snel groeiden als de markt," zegt een tevreden Coucke. Dat vierde kwartaal was het eerste waarin het investeringsbeleid van het bedrijf vruchten afwierp. Marc Coucke: "We investeren nu al twaalf maanden fors in de marketingondersteuning van onze producten. De kosten van die strategie - 63 miljoen euro per jaar - komen voor de baten, maar nu bleek voor het eerst dat dit de juiste strategie is."En ook in 2004 wil Omega Pharma die strategische koers aanhouden. Coucke: "Pas vanaf 2005 halen we de voet enigszins van het investeringsgaspedaal, in die zin dat de investeringen in absolute waarde nog verder zullen stijgen, maar dat ze in procent van de omzet zullen dalen. Met als gevolg betere winstcijfers, op voorwaarde natuurlijk dat de brutomarge op peil blijft."Maar ondanks het geslaagde slot van 2003, blijft Marc Coucke voorzichtig voor 2004. "Dit jaar verwacht ik 7 % interne groei, al komt dat ook omdat we een streep trekken onder minder rendabele nevenactiviteiten." Om de omzetdoelstelling van 800 miljoen euro in 2004 te halen, werkt het bedrijf aan een of meer overnames in een Europees land waar Omega Pharma nog niet actief is. Scandinavië, Italië, Oostenrijk of Zwitserland staan op het verlanglijstje. Marc Coucke: "Het gaat daarbij niet om bescheiden overnames van minder dan 2 miljoen euro. Neen, we willen met- een vertrekken van een stevig platform, om bijvoorbeeld Davitamon voluit te kunnen lanceren." D.K.