Eerste hotel in Pantone-kleuren

Pantone is niet meer alleen het bedrijf dat de grafische industrie voorzag van kleurstandaarden. Het brengt onder licentie honderden kleurrijke producten op de markt. Toch was de onderneming twee jaar geleden niet overtuigd van het idee om ook een hotel te openen. Toen designer Michel Penneman zijn 3D-ontwerpen doorstuurde, veranderde de bedrijfstop meteen van mening. Penneman en twee Britse directeurs mochten het voorstel in New York komen toelic...

Pantone is niet meer alleen het bedrijf dat de grafische industrie voorzag van kleurstandaarden. Het brengt onder licentie honderden kleurrijke producten op de markt. Toch was de onderneming twee jaar geleden niet overtuigd van het idee om ook een hotel te openen. Toen designer Michel Penneman zijn 3D-ontwerpen doorstuurde, veranderde de bedrijfstop meteen van mening. Penneman en twee Britse directeurs mochten het voorstel in New York komen toelichten. Het Pantone Hotel in Brussel ging open in april 2010 en kan al een mooie bezettingsgraad voorleggen. Hoe vroeger u boekt, hoe goedkoper u slaapt, met prijzen die variëren tussen 69 en 179 euro voor twee personen. Vooral design- en kleurenliefhebbers weten het te vinden. Het doel is om ook in andere Europese hoofdsteden een Pantone Hotel te openen. De Pantone-kleuren zoals alle grafici en kleurenspecialisten ze ter wereld kennen, zijn op de muur van elke kamer terug te vinden. Kenmerkend is het sneeuwwitte vlak eronder dat de naam of de Pantone-code vermeldt. Op deze manier werden de kleuren in 1963 voor het eerst op punt gesteld door Lawrence Herbert. Hij vond dat er nood was aan een gestandaardiseerde methode om kleuren wereldwijd gelijk te krijgen. Het hotel bevat 61 kamers verdeeld over acht verdiepingen die elk hun eigen kleur hebben. De achterzijde van het bed is een uitvergrote foto van een detail uit Brussel (brug, monument, gebouw, natuurelement...). De kleuren uit de foto komen terug in de Pantone-strips aan de muur. In het hotel werken tien tot vijftien mensen, plus twee tot drie externen zoals de revenuemanager die als taak heeft de hotelkamers tegen de juiste prijs te verkopen, de boeken in het oog te houden en de deals met reissites te regelen. De meeste klanten komen via Booking.com, dat het hotel drie sterren geeft.In de lobby en de ontbijtruimte duiken tientallen Pantone-producten op. Het concept is telkens hetzelfde. De fietsen, handtassen, brillen, notablokjes, zeep, manchetknopen, reistassen, fietsen, stoelen, oortjes, USB-sticks enzovoort hebben een opvallende kleur. De kleurencode wordt telkens vermeld zoals op een Pantone-kleurenstrip. De koffiebeker is veruit het populairste onder de gasten. Binnenkort opent het hotel een winkeltje. Hans Hermans