PANTOFFELHELDEN VOOR EUROPA

Bart Simpson moet bij Colombine geld in het laatje brengen. De Brugse fabrikant van geschenkartikelen sloot een contract met Twentieth Century Fox om Simpson-gadgets voor de Europese markt te produceren.

Colombine houdt zich al twintig jaar bezig met de productie, import en groothandel van gadgets en geschenkartikelen. Sinds de gift shops in de jaren tachtig de markt overspoelden, schakelde het bedrijf evenwel over naar goederen onder licentie. Er werken vijftien mensen, in 1996 haalde het bedrijf zo’n 160 miljoen frank omzet. Colombine fabriceert onder meer klokken, spaarpotten, badmatten, schoolbenodigdheden, petjes, T-shirts, telefoons, regenjassen en pantoffels met de beeltenis van tekenfilmfiguren erop afgedrukt.

Behalve contracten met Twentieth Century Fox voor de Simpson-gadgets heeft Colombine ook auteursrechtelijke overeenkomsten met Lucas Films voor de Star Wars-gadgets, met Warner Brothers voor Disney-figuurtjes, met United Feature voor de Snoopy’s en Betty Boops en met Het Volk voor het gebruik van de Jommeke-figuur.

Zaakvoerder Paul Maréchal : “We kopen de licentie en produceren soms in België, maar meestal in het Verre Oosten gadgets met afbeeldingen van de figuurtjes. We staan in voor de ontwikkeling, aanmaak, merchandising en verdeling van het product. In ruil voor het gebruik van de cartoonfiguur tellen wij een belangrijk bedrag neer. Een soort waarborg op auteursrechten, een voorschot op royaltu’s, dat daarna in de tegoeden op de verkoopcijfers wordt verrekend.” Hoe hoog die kunnen oplopen, wil Maréchal niet kwijt. Hooguit dat het over bedragen van zeven cijfers moet gaan, wil het bedrijf de hoge royaltywaarborg kunnen ophoesten. De contracten hebben nochtans geen exclusief karakter.

De Simpson-producten zullen in eerste instantie alleen in de kwaliteitswinkels te vinden zijn, minder in de warenhuizen. “Vermoedelijk kiezen we voor een compromis, verdelen we wel aan Delhaize, maar brengen we er niet dezelfde producten als in de Expo’s of Sens Uniques aan de man. We willen zo’n 550 verkooppunten in België.” Toch ziet Colombine de markt groeien. Maréchal : “Dit jaar ligt de lat iets lager, vanwege de slinkende retail. Mogelijk zullen de impulsieve aankopen van niet-bruikbare producten als de onze afnemen. De toekomst oogt echter goed. Zo hebben we, bijvoorbeeld, nog nooit gewerkt met Casa, terwijl we er toch een aanzienlijke meerverkoop zouden kunnen realiseren. Ook Nederland hebben we nooit intensief ontgonnen : we houden het voorlopig op een schaarse export naar Nederland, Frankrijk, Spanje en Zwitserland. Met een stand op de Frankfurter Messe van volgende zomer willen we naar onze mogelijkheden in het buitenland peilen. Als die ingreep lukt, staan we nog maar aan het begin.”

PAUL MARECHAL (COLOMBINE) Royalty’s met zeven nullen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content